SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Na pravde našim mozgom nezáleží, spomíname si na falošné udalosti

Polovica ľudí si dokáže spomenúť na falošné udalosti, ktoré sa nikdy nestali.

Ak by sme vás dlho presviedčali, možno by ste si spomenuli na niečo, čo sa nikdy nestalo. Napríklad že ste v detstve zažili let balónom.Ak by sme vás dlho presviedčali, možno by ste si spomenuli na niečo, čo sa nikdy nestalo. Napríklad že ste v detstve zažili let balónom. (Zdroj: PIXABAY/CC)

WARWICK, BRATISLAVA. Balónom síce v detstve neleteli, no na tom nezáleží. Skutočnosť nie je dôležitá, ak sme naozaj presvedčení o tom, že sa niečo odohralo. Napríklad, že sme sa v detstve stratili v nákupnom centre.

Už v roku 1994 to dokázala psychologička Elizabeth Loftusová. Ľudi presvedčila o vymyslených spomienkach, stačili jej nato falošné fakty, ktoré sa čoraz častejšie šíria v zavádzajúcich správach.

Falošným faktom dnes verí približne každý druhý človek. Ľudia si z nich dokonca vedia v hlave vytvoriť falošné spomienky na niečo, čo sa nestalo. Vyplýva to z novej štúdie zverejnenej v žurnále Memory.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Falošné správy a hoaxy zakáže aj Facebook aj Google Čítajte 

Let balónom

Psychologička Kimberley Wadeová z Univerzity vo Warwicku sa snažila štyristo účastníkom výskumu vložiť do hlavy falošné spomienky - napríklad pomocou upravených fotografií.

Podarilo sa jej to. Viac ako polovica z účastníkov do istej miery uverila, že podstrčené spomienky sú naozaj skutočné.

Zrazu si napríklad uvedomili, že v detstve zažili let balónom, alebo narušili rodinnú svadbu.

Tridsať percent ľudí si falošnú spomienku osvojilo. Tvrdili tiež, že si udalosti pamätajú a dokonca si spomenuli aj na podrobnosti, ktoré opisovali, čo a ako sa vtedy dialo. Ďalších 23 percent účastníkov naznačilo, že do istej miery si na udalosť spomínajú.

"Zistenie, že veľká časť ľudí je náchylná na vytváranie falošného presvedčenia, je dôležitá. Z predošlých výskumov vieme, že skreslené presvedčenie môže ovplyvniť ľudské správanie, úmysly a postoje," hovorí Wadeová v tlačovej správe univerzity.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzery vo vnímaní

Výskum ukazuje, že ak si mnoho ľudí začne predstavovať fiktívnu udalosť, po čase považujú ju za skutočnosť. Podľa Wadeovej je príčinou obrovské množstvo informácii, ktoré musí človek denne spracovať.

"Pamäť skúmam viac ako desať rokov a stále mi príde neuveriteľné, že naša predstavivosť nás môže oklamať, aby sme uverili, že sme zažili, niečo čo sme nikdy nezažili," vysvetľuje psychologička pre BBC.

"Naše vnímanie nie je nastavené tak, aby sme si všímali úplne všetko v našom okolí. Informácie prijímame všetkými zmyslami, no napriek tomu tam existujú medzery, ktoré naša pamäť zaplní tým, čo si myslíme, že o svete vieme."

Prečítajte si tiež: Deti nevedia rozlíšiť falošné správy na webe Čítajte 

Výsledky Wadeovej výskumu naznačujú, že kolektívne spomienky spoločenských skupín môžu byť chybné, napríklad ako dôsledok mediálneho zavádzania.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdia zároveň spochybňuje používanie spomienok pri vyšetrovaní trestných činov, súdnych procesoch, či terapeutických liečbach.

DOI: 10.1080/09658211.2016.1260747

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Český prezident Miloš Zeman.

Prezidentská kancelária robí kroky, s ktorými by Zeman nemusel súhlasiť.


4 h
Pôvodná vizualizácia projektu Za stanicou.

Avoris sa stal spolumajiteľom pozemkov pod projektom Za stanicou.


23 h
Rozhovory ZKH: Štefan Hamran.

Štefan Hamran prevzal vedenie polície po Kovaříkovi, ktorý bol v úrade len rok.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Pre fanúšikov povinnosť, pre mladých hráčov klasika, ktorú možno neocenia.


4 h
Technologický podcast Klik.

Kyberbezpečnostný diel podcastu Klik.


a 1 ďalší 7 h
Väčšina vedcov by prípadnú zrážku s asteroidom riešila jeho odklonením. Na zábere ilustrácia prvého testu tejto metódy sondou Dart.

Sonda Dart vletí do asteroidu.


7 h
Skryť Zatvoriť reklamu