BRATISLAVA. Tínedžeri každý deň navštevujú sociálne siete, zdieľajú fotky a posielajú si správy. Napriek tomu nevedia rozlíšiť, či na sociálnej sieti vidia skutočnú, alebo vymyslenú správu.
Podľa štúdie Stanfordovej univerzity, na ktorej sa zúčastnilo 7804 žiakov druhého stupňa základnej školy, nevedelo 82 percent detí rozlíšiť sponzorované reklamy od skutočných správ na internete.
Podľa správy denníka Wall Street Journal takmer štyria z desiatich stredoškolákov verili, že fotografie zdeformovaných sedmokrások sú dôkazom o toxických podmienkach v blízkosti jadrovej elektrárne Fukushima. Fotky pritom nemali jasne určený zdroj ani polohu.
Facebook a Google pracujú na tom, aby obmedzili šírenie falošných informácií na ich reklamnej platforme. Nedokážu však zabrániť tomu, aby sa falošné informácie objavili na konšpiračných či satirických stránkach.
Čoraz viac amerických škôl vyučuje hodiny mediálnej gramotnosti. Osnovy kurzu Stanfordovej univerzity, ktoré učia študentov posudzovať dôveryhodnosť zdrojov, si žiaci stiahli tri a pol miliónkrát.
Devorah Heitnerová, ktorá napísala knihu o výchove detí v digitálnom veku, radí rodičom, aby prebrali záujmy svojich detí a pomáhali im s vyhodnocovaním správ o ich koníčkoch na webe. Odporučila tiež aby rodičia viedli deti k overovaniu správ z viacerých zdrojov.
Autor: Evelin Hegyiová