SME

Vraj ovláda ľudí aj počasie. Vedci pozvali konšpirátorov na návštevu HAARPU

Projektu pripisujú hrozivé vlastnosti už viac ako dvadsať rokov. Vedci chcú ukázať, že naozaj ide iba o vedu.

HAARPHAARP (Zdroj: SITA / AP)

BRATISLAVA. Spomenúť projekt HAARP na internete je ako otvoriť Pandorinu skrinku konšpiračných teórií. Môže meniť počasie, vyvolávať zemetrasenia a tornáda, ovládať ľudské mysle aj prerušovať komunikáciu kdekoľvek na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre konšpirátorov je to najhrozivejšia zbraň na svete a podobne hrozivé schopnosti jej pripisujú už viac ako dvadsať rokov. Spravuje ho Aljašská univerzita Fairbanks (UAF), ktorá sa rozhodla vo výskumnom zariadení spraviť túto sobotu deň otvorených dverí.

„Dúfame, že ľudia budú schopní vidieť, že je za tým skutočne iba veda. Chceme ľudom ukázať, že zariadenie nie je schopné ovládať mysle alebo počasie a ani žiadne iné veci, z ktorých ho obviňujú,“ povedala pre lokálne noviny Alaska Dispatch News Sue Mitchell z Geofyzikálneho inštitútu UAF.

SkryťVypnúť reklamu

HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program) začal fungovať v deväťdesiatych rokoch. Jedná sa o jedno z mála centier po svete, ktoré sa venujú skúmaniu vyšších vrstiev atmosféry Zeme pomocou vysokofrekvenčných elektromagnetických vĺn.

Skúma hlavne ionosféru, ktorá sa nachádza vo výške šesťdesiat až päťsto kilometrov nad povrchom Zeme a je charakteristická tým, že odráža rádiové vlny.

Stanicu dlhé roky prevádzkovalo letectvo Spojených štátov amerických. V máji roku 2014 oznámilo, že do konca roka celý program HAARP zrušia. Rozoberanie stanice naplánovali na rok 2015, nakoniec však zariadenie spolu so všetkým vybavením predali UAF, ktorá ho chce prenajímať vedcom.

Prečítajte si tiež: Konšpirátori sa mýlia. Veda ukázala, že chemtrails neexistujú Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu