SME

Ako zmizne neexistujúce a prečo sa necháme oklamať kúzlami?

Vedecký kúzelník zistil, že ľuďom sa pri kúzlach pletú zmyslové zážitky s očakávaniami.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

OXFORD, BRATISLAVA. Angličan Matthew Tompkins sa začal kúzlám venovať už v štrnástich. O niekoľko rokov neskôr mu pomohli dostať sa na Oxfordskú univerzitu. Pri prijímacom pohovore na štúdium experimentálnej psychológie sa predviedol aj niekoľkými kúzlami s mincou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako poloprofesionálny kúzelník sa odvtedy môže venovať mágii aj z vedeckého pohľadu. Jeho najnovšia štúdia v žurnále Frontiers in Psychology vysvetľuje, prečo sa ľudský mozog tak rád nechá oklamať kúzelnými ilúziami – napríklad vidí zmiznúť objekt, ktorý v skutočnosti neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

Fantómové zmiznutie

Tompkins a jeho kolegovia pustili 420 dobrovoľníkom päť videí, kde Tompkins predvádza rôzne kúzla. Videá nemajú zvuk, aby divákov nijako nerozptyľoval. Po každom mali napísať, čo videli a ako veľmi sa im trik zdal prekvapivý a nemožný. Skúmali tak, ako kúzla manipulujú našim vnímaním.

Načítavam video...
Načítavam video...

Na prvých dvoch videách predvádza Tompkins jednoduché kúzla s rôznymi predmetmi, napríklad s pokrovým žetónom alebo hodvábnou vreckovkou. Pri treťom potom ukáže niečo nemagické – pokrový čip si napríklad priloží na oko ako monokel. 

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C49SY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu