Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Zbohom Philae. Európa vypla spojenie s vesmírnym landerom

Na kozmickej misii pracovali aj Slováci. ESA teraz zastavila spojenie s modulom Philae a rozlúčila sa.

(Zdroj: ESA/Philae)

BRATISLAVA. Je čas povedať zbohom. Komunikáciu so mnou vypnú navždy.

Tak znie jeden z najemotívnejších vesmírnych tweetov tohto roka. V stredu krátko pred obedom nášho času sa Európska vesmírna agentúra (ESA) rozhodla zastaviť akúkoľvek ďalšiu komunikáciu s pristávacím modulom Philae.

Práve spojenie medzi Sondou Rosetta a jej landerom Philae vytvárali aj slovenskí konštruktéri z Ústavu experimentálnej fyziky SAV.

„S modulom som sa rozlúčil už dávnejšie, keď ESA vyhlásila, že nádej na komunikáciu už takmer neexistuje," hovorí pre SME Ján Baláž, ktorý sa na vytváraní sondy priamo podieľal.

Philae bol úspech

Vesmírna misia sondy Rosetta odštartovala v marci v roku 2004. Po desiatich rokoch letu dorazilo kozmické zariadenie k svojmu cieľu, kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

V novembri 2014 sa od sondy oddelil jej pristávací modul a pokúsil sa dosadnúť na povrchu telesa. Keďže sa Philea nepodarilo vystreliť harpúny a poriadne sa na kométe ukotviť, po dvoch skokoch skončil lander naklonený v tieni. Jeho batérie sa preto cez jeho solárne články nemohli nabíjať.

Prečítajte si tiež: Historický úspech aj dráma: posledný kontakt s Philae zlyhal Čítajte

Pristávací modul mal však stále viac ako šesťdesiat hodín na rôzne vedecké experimenty a výskumy. Philae tak napríklad zistil, že kométa nemá magnetické pole, že jej tvrdý povrch pokrýva vrstvička jemného prachu a – asi najdôležitejší objav – ukázal, že na kométe sa nachádzajú zlúčeniny, ktoré sú predpokladom na vznik života.

„Ak zvážime všetky okolnosti, na ktoré sme museli Philae pripraviť, lander fungoval veľmi dobre,“ vysvetľuje pre magazín Nature Valentina Lommatschova, členka tímu Philae.

„Nie, naozaj sme nezískali všetko, v čo sme dúfali, ale zase ani nedokážem vymenovať všetky prekážky, cez ktoré sa Philae úspešne preniesol.“

Blíži sa aj koniec Rosetty

Lander sa prepol do hibernačného módu už pred dvoma rokmi, keď minul všetku svoju energiu z batérií.

Na krátku chvíľu sa ozval v lete minulého roku, keď sa kométa 67P nachádzala najbližšie pri Slnku, no energia nestačila na zaslanie nových vedeckých údajov.

Misiu Philae preto vedci a inžinieri ukončili už začiatkom aktuálneho roka, teraz však vypli aj komunikáciu a poslali landeru posledné zbohom.

Prečítajte si tiež: Vedci ukončili misiu modulu Philae, ktorý pristál na kométe Čítajte

Dôvodom je koniec samotnej misie Rosetta. Vesmírna sonda krúžiaca okolo kométy asi 520 miliónov kilometrov od Slnka tiež stráca energiu a ESA vypína všetky nepotrebné súčasti misie.

Rosetta má pritom pred sebou len dva mesiace života, koncom septembra sa zariadenie začne v špirálach približovať ku 67P, až do nej dňa 30. septembra narazí.

Misia Rosetta

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.

NASA dnes prezradí vzrušujúci objav z Mesiaca