Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Prečo si musíme umývať ruky, aj keď vyzerajú čisté?

Lebo mikróby, je jednoduchá odpoveď. Ale skrýva vzrušujúci príbeh spoznávania sveta pod mikroskopom.

Stačí si ich oprášiť, otriasť kúsky najväčšej špiny a na prvý pohľad tie ruky vyzerajú čisté. Tak prečo si ich máme umývať? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)

Veď nie sú špinavé. Stačí si ich oprášiť, otriasť kúsky najväčšej špiny a na prvý pohľad tie ruky vyzerajú čisté. Tak prečo si ich máme umývať? Prečo sme toľko ľudského času a vynaliezavosti venovali hygiene, čistiacim prostriedkom a všetkým tým mydlám?

Tú banálnu a nudnú odpoveď poznáme všetci: pretože nevidíme množstvo vecí. A obzvlášť nie tie najmenšie, mikróby a baktérie, ktoré sú všade okolo nás.

V skutočnosti sa za tou odpoveďou ukrýva vzrušujúci príbeh. Nie ľudia, mikroorganizmy vládnu na planéte Zem. A ich objavovanie a spoznávanie patria k najsilnejším a najväčším pokrokom nielen vo svete vedy.

Ako objavili prvé mikróby

Odhaduje sa, že ľudské telo má niekoľko desiatok biliónov buniek. Odhaduje sa je správne slovné spojenie, pretože to nevieme povedať presne. Je ich priveľa, vyzerajú rôzne, sú rôzne veľké a rôzne metódy ich sčítavania nám dávajú rôzne výsledky.

Prečítajte si tiež: Prečo loď pláva? A na čo prišiel nahý Archimedes? Čítajte

Dôležitejšie však je, že bunky nášho tela sú v našich telách menšinou. Ďalší odhad totiž naznačuje, že rôznych mikróbov nosíme na sebe a v sebe zhruba desaťnásobne viac. Ľudia sú v skutočnosti také malé vesmíry či kontinenty zložené najmä z „cudzích“ buniek.

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.

Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.

Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.