Je Fallout 4 najlepšou hrou roka? Výrazne sa zmenil (recenzia)

Legendárna séria hry na hrdinu sa po piatich rokoch vrátila a je výrazne iná. Je to zmena k lepšiemu?

(Zdroj: Bethesda)
Fallout 4 (Bethesda)
Páči sa nám:obrovský svet plný zábavy na desiatky hodín
Nepáči sa nám: priemerná grafika, akčné súboje
Hodnotenie:9,0
Platformy:PC, PS4, Xbox One

Dvanásť miliónov predaných kópií a obrat 750 miliónov dolárov za 24 hodín. Prvý Fallout bola hra určená pre úzku skupinu náročných RPG hráčov, teraz dokázala osloviť desiatky miliónov.

Bez zmeny herných mechanizmov by sa vývojári vpred nepohli a preto nečakajte, že sa opäť zahráte legendárnu dvojku. Fallout 4 už nie je do hĺbky prepracovaná hra na hrdinov, čo ale neznamená, že je hrou zlou.

Od predchádzajúcej dvojice hier Fallout 3 a New Vegas sa veľmi nelíši. Odohráva sa v konkrétnej časti Spojených štátov a tento raz sa budete túlať industriálnym Bostonom.

Prečítajte si tiež: Od šialenej brahmíny až po kaviareň u stratených snov (história série Fallout)

Za pár hodín ju neskončíte

Nový Fallout nie je vôbec krátky. Presnejšie povedané, vyhraďte si najmenej desať hodín na prvotné zoznamovanie sa s hrou.

Tam, kde bežné akčné hry končia, Fallout len začína ukazovať väčšinu svojich možností. Prvé dni preto strávite postupným objavovaním nových vecí, učíte sa základné herné schémy a spoznávate celý svet.

Nemyslíme dni herné, ale skutočné. Prvá herná hodina je len úvodom k dobrému príbehu, kde si vytvárate svojho hrdinu a zoznamujete sa s jeho rodinou. Atmosféra je už tu dokonalá, budúcnosť zasadená do Ameriky 50-tych rokov má svoje jedinečné čaro.

Kým sa dostanete do stavu skutočného vychutnávania hry, ubehne minimálne dvadsať hodín čistého herného času. Príbeh pomaly začne naberať zaujímavé kontúry, váš hrdina už nebude umierať pri prvej väčšej prestrelke a zvládne si sám poradiť aj so zmutovaným škorpiónom.

Dokonalý pocit z vývoja postavy a získavania nových zbraní kazí len jedna z prvých úloh v hre, keď sa dostanete k silnému brneniu (Power Armor) a zbrani, s ktorou na prvý pokus prekonáte aj jednu z najnebezpečnejších príšer v hre.

V predchádzajúcich hrách série ste za podobný typ brnenia museli obetovať dlhé desiatky hodín hrania, plnenia úloh a vyjednávania.

Sila alebo inteligencia?

Nostalgiu nechajte za dverami vašej izby, inak môžete byť z celého vývoja postavy mierne sklamaní. Základ síce zostal nezmenený, no množstvo drobností je zjednodušených alebo úplne chýba.

Prvky vývoja postavy stále obsahujú sedem základných položiek: ako sú sila, šťastie či inteligencia. Ich kombinácia ovplyvňuje množstvo ďalších vlastností, teda nič neobvyklé, čo by sme pri iných hrách na hrdinu už nevideli.

Zvyšné schopnosti sú pre Fallout špecifické a od nich závisí, ako sa váš hrdina vysporiada s nástrahami zničeného Bostonu. Nie vždy sa postup musí týkať len obrany a boja, niektoré drobnosti dodajú hre zábavný rozmer (teda ak za zábavu považujete zmenu protivníka na kopu mäsa a krvi).

Či sa budete venovať viac sile alebo rôznym schopnostiam postavy, je len na vás. Aj tu ale platí, že bodov na rozdeľovanie nie je veľa a nezmyselná investícia do rôznych vlastností sa hráčovi neskôr vypomstí.

Akcie je viac

Pre hráčov odchovaných na prvých dvoch dieloch série môže byť sklamaním silne akčné pojatie súbojov. Áno, vždy sa dá použiť spomalený režim pripomínajúci ťahové súboje (V.A.T.S.), ale časom začne zdržiavať - hlavne pri slabších protivníkoch.

Nakoniec raz vyskúšate ísť do súboja v akčnom štýle a zistíte, že sa bavíte rovnako dobre, občas dokonca aj lepšie. Zbraň s veľkou kadenciou je ťahovým režimom zbytočne brzdená v prípade, ak je okolo vás množstvo nepriateľov.

Tento posun k akčnosti je logickým krokom, ktorý vývojári našťastie nepokazili. Súboje sú často napínavé a keď sa vám do ruky dostane skvelá zbraň s ďalekým dostrelom a ďalekohľadom, budete si užívať nový druh zábavy.

Pri súbojoch tak nebude veľa dôvodov na spomalenie času. Jedine, ak chcete šetriť drahými nábojmi, alebo vám skríži cestu silný protivník, s ktorým je boj v reálnom čase nemysliteľný. Výnimkou je ešte jedna zo schopností, ktorá vám práve v režime V.A.T.S. ukáže slabé miesta protivníka.

Nábojov je totiž nedostatok a ak budete ignorovať prehľadávanie všetkých kútov a šuplíkov, čoskoro skončíte bez jedinej použiteľnej zbrane. Môžete síce siahnuť po boji zblízka, no bez investovaných bodov skúseností to ďaleko netiahnete.

Bez syna neodídem

Príbeh hry je zaujímavý. Ste svedkom začiatku najväčšej jadrovej vojny, zabijú vám partnera, ukradnú syna a prebudíte sa do sveta, v ktorom je život horší ako peklo. Čistá esencia depresie by sa dala krájať nožíkom rovnako ako hustá hmla, z ktorej na vás neraz vybehne zmutované zviera.

Príbeh je dôležitou súčasťou, aj keď sa jeho hlavnej línii nebudete vždy venovať naplno. Obrovské množstvo rôznych úloh vás totiž od neho odtrhne na dlhú dobu, prípadne sa celé hodiny môžete venovať niečomu úplne inému.

Už sa totiž nemusíte len potulovať po svete, nový Fallout je jedno veľké pieskovisko, v ktorom môžete vytvárať a spravovať svoje vlastné skupiny osadníkov. Postavíte im obydlia, pomôžete s pestovaním, vodou a obranou.

Spravovanie týchto skupín je veľmi príjemným spestrením, no našťastie sa mu nasilu venovať nemusíte. Pozornosť by ste ale mali upriamiť k upravovaniu zbraní a oblečenia. Bez dobrej ochrany a účinných zbraní budú neskoršie súboje dosť náročné.

Úlohy sú základným kameňom vývoja hry – posúvajú príbeh dopredu, za ich úspešné ukončenie získavate potrebné body a niekedy aj jedinečné predmety. Informácia, ktorá pasuje na každú RPG hru.

Väčšina úloh je vo svojej podstate jednoduchých a zahŕňa presun z miesta na miesto, boj, prípadne získanie špecifického predmetu a jeho následné doručenie. Našťastie sa v celej oblasti nachádza niekoľko výrazných bojových skupín, pri ktorých na vás čaká viacero zaujímavých úloh.

Chyby budú opravovať dlho

Ani dlhé roky vývoja nestačili na vytvorenie bezchybnej hry, teda v prípade série Fallout niečo, na čo sme si už za dlhé roky zvykli. Našťastie, väčšina chýb nie je kritických a neovplyvňuje postup v hlavnej dejovej línii.

Rôzne drobné chyby sú veľmi špecifické, napríklad, my sme počas celej doby hrania mali problém pri ukončení práce s terminálmi, kedy sa postava jednoducho zasekla a bolo nutné načítanie uloženej pozície. Problém, ktorý iritoval hlavne pri termináloch s ťažkým heslom.

Aký bol dôvod? Hranie na výkonnom počítači s G-Sync monitorom a rýchlosťou zobrazenia vyše sto snímok za sekundu. Klasiku v podobe zaseknutých nepriateľov v stenách radšej ani nespomíname.

Zoznam zatiaľ známych chýb je veľmi dlhý a preto si postup v hre ukladajte vždy, keď to bude možné. Pripravte si ale dostatok miesta na disku, každé jedno uloženie vám ukrojí približne desať megabajtov.

Čo vývojári neupravia, je priemerná grafika. Tu všetka práca skončí na pleciach komunity, ktorá už pár dní po oficiálnom uvedení hry vytvorila niekoľko zaujímavých rozšírení.

Jedna z najlepších hier

Nový Fallout nie je dokonalou hrou, obsahuje množstvo chýb, je v niektorých smeroch výrazne zjednodušený, časť obsahu sa tu opakuje a grafická stránka nie je vôbec oslňujúca.

Aj napriek všetkému sme sa kráľovsky bavili a prvých 20 hodín prebehlo veľmi rýchlo. Fallout 4 je jednou z mála hier, ktorá dokáže hráča pripútať k monitoru počítača na skutočne dlhú dobu bez toho, aby ho začala nudiť.

Tí najväčší fanúšikovia značky by ale mali znížiť svoje očakávania, rovnako aj milovníci čistokrvných hier na hrdinov. Pocit z vývoja postavy a globálneho vplyvu jej skutkov je totiž občas rozporuplný.

Pritom nechýba veľa, keďže z niektorých nebezpečných situácií sa skutočne dá dostať šikovne volenými slovami, teda za predpokladu, že správne odhadnete čo sa postava chystá práve povedať.

Celkovo skvelý pocit z hrania dokázal prebiť aj všetky spomínané problémy. Dôležitá je zábava, z pohľadu ktorej Fallout 4 víťazí na celej čiare.

 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 352
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 761
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 907
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 401
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 644
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 088
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 934
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 859
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 648

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Microsoft a Facebook prepojili kontinenty najrýchlejším káblom

Nová trasa zrýchli spojenie a rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.

Austrália bude mať svoju vlastnú vesmírnu agentúru

Koncept vesmírnej agentúry predstavia v marci 2018.