Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Genetický míľnik vo výskume ryže

Ryža (Oryza sativa) sa pestuje už 9000 rokov. Dnes je hlavnou potravinou vyše polovice ľudstva. Sekvenovanie jej genómu (súhrnná genetická informácia) ponúka obrovské ekonomické výhody, ale predovšetkým zabezpečenie spoľahlivého zdroja obživy pre čoraz ..

Japonský poddruh ryže. FOTO - SCIENCE

Ryža (Oryza sativa) sa pestuje už 9000 rokov. Dnes je hlavnou potravinou vyše polovice ľudstva. Sekvenovanie jej genómu (súhrnná genetická informácia) ponúka obrovské ekonomické výhody, ale predovšetkým zabezpečenie spoľahlivého zdroja obživy pre čoraz početnejšie obyvateľstvo Zeme.

Predbežné verzie genómov japonského a indického poddruhu ryže vedci uverejnili už v uplynulom roku. Ryža má najkompaktnejší genóm zo všetkých obilnín. Po evolučnej stránke sa však mnohorako podobá čiroku, kukurici, jačmeňu a pšenici. Podarilo sa už aj úplne sekvenovať chromozómy ryže číslo 1 a 4 (celkove ich má 12). Na budúci rok sa má dokončiť úplné sekvenovanie japonského poddruhu.

Dôležitým krokom je správa medzinárodného konzorcia vedcov v poslednom čísle časopisu Science. Úplne sekvenovali ďalší chromozóm ryže - číslo 10. V genóme ryže je najmenší a obsahuje 3471 génov (podľa predbežnej sekvencie to malo byť iba 1724), vrátane 43 kandidátskych génov odolnosti proti chorobám. Na dlhom ramene má viac génov ako zvyčajne, na krátkom zasa viac opakujúcich sa úsekov. Sú na ňom početné vsuvky z genómov bunkových organel. (Bunky s jadrom, aké majú zložitejšie organizmy, obsahujú organely, funkčne špecializované subštruktúry. Sčasti ide o kedysi voľne žijúce baktérie, ktoré dnes s týmito bunkami symbioticky nažívajú. Aj v ľudských bunkách za nás takto napríklad dýchajú mitochondrie.)

Sekvenovanie chromozómu 10 podporilo skorší odhad, koľko má ryža celkove génov. Je to okolo 60-tisíc, človek ich má asi polovicu. Úplná sekvencia však ukazuje v porovnaní s predbežnou iné rozloženie génov po chromozómoch.

Predbežné sekvencie sú asi naozaj iba prvým krokom k poznaniu genómu toho-ktorého organizmu a neslobodno ich preceňovať. Vedci teraz odhalili úzke podobnosti úsekov na chromozóme 10 ryže a chromozómoch čiroku a kukurice. Získané poznatky uľahčia úplné sekvenovanie genómov ďalších kľúčových plodín, najmä pšenice. Vyzerá to, že úplné sekvenovanie ryže sa stane základom porovnávacej genomiky obilnín, ktorá celkom zmení doterajší štýl ich pestovania. Cieľom sú vyššie výnosy pri rešpektovaní ekologických kritérií. Prebieha už aj sekvenovanie lotosu, lucerny, rajčiny a repky.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Sonda vyriešila problémy, schránku so vzorkami z asteroidu uzavrela

Sonda nakoniec nabrala príliš veľa materiálu.

Sonda OSIRIS-REx.
Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.