S hands-free sa netelefonuje bezpečnejšie

Na svete je ďalšia štúdia, podľa ktorej je telefonovanie počas šoférovania nebezpečné bez ohľadu na to, či vodič drží telefón v ruke, alebo používa tzv. hands-free sadu. Podľa vedcov z Univerzity v Utahu telefonovanie spomaľuje reakcie vodičov dvakrát ...

Na svete je ďalšia štúdia, podľa ktorej je telefonovanie počas šoférovania nebezpečné bez ohľadu na to, či vodič drží telefón v ruke, alebo používa tzv. hands-free sadu. Podľa vedcov z Univerzity v Utahu telefonovanie spomaľuje reakcie vodičov dvakrát viac, ako napríklad počúvanie autorádia či hovoreného slova z audiokazety.

Vedci zároveň vyhlásili, že zákony, ktoré povoľujú používanie mobilných telefónov počas šoférovania nutnosťou využiť hands-free sadu, pravdepodobne neznižujú riziko dopravných nehôd, keďže vodičov rozptyľuje telefonovanie bez ohľadu na to, aký prístroj používajú. Takáto právna úprava platí napríklad aj na Slovensku.

Výskum prebiehal v simulovanom prostredí, keď malo 64 ľudí reagovať na rôzne dopravné signály počas telefonovania či počúvania hudby. Telefonujúci v porovnaní s ľuďmi počúvajúcimi rádio reagovali chybne dvakrát častejšie, rozdiel medzi reakciami pri použití hands-free sady a bez nej sa nezistil. Podľa profesora Kansaskej univerzity Paula Atchleyho, ktorý predtým skúmal faktory ovplyvňujúce sústredenie vodičov počas jazdy, výsledky štúdie z Utahskej univerzity súhlasia s ostatnými výskumami v tejto oblasti.

„Žiaden samostatný výskum zatiaľ dokonale nepreukazuje, že mobilné telefóny sú nebezpečné, ak však zohľadníme všetky čiastkové štúdie, ukazujú jedným smerom,“ povedal. (reuters, t)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 836
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 022
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 738
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 597
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 440
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 029
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 560