Ríša mágie - slovenská fantasy ťahovka

Po rozdelení Československa vznikli dva samostatné štáty. Obidva sa uberali podobnou cestou. Jeden z nich však vždy vo všetkom zaostával, aj v hernom priemysle. Z tohto zaostávania nás pravdepodobne chceli vyviesť ľudia s týmu Mayhem Studios, ktorí pre ná

s vytvorili úplne novú SLOVENSKÚ hru.

Konečne sme sa teda dočkali ďalšej slovenskej hry, tentokrát s názvom Ríša mágie, alebo ak chcete Empire of Magic (Mali sme k dispozícii verziu, ktorá bola kompletne preložená do slovenčiny, takže budem používať názov Ríša mágie). Tento nový prírastok do spoločnosti počítačových hier by sa dal zaradiť niekde medzi ťahovú stratégiu a RPG. Keby som Ríšu mágie chcel prirovnať k nejakému titulu, ktorý už vyšiel, tak by to bola rozhodne séria Heroes of Might & Magic. Nedá sa však povedať, že by to bol úplny klon tejto slávnej série, skôr by som povedal, že autori sa ňou nechali viacmenej inšpirovať a pridali do toho aj čosi z vlastnej fantázie.

V praxi to vyzerá asi tak, že ovládate skupinky vojakov a hrdinov. Pričom v jednej skupine môže byť maximálne jeden hrdina. Vojaci aj jednotky majú niekoľko vlastností, pričom medzi základné patrí počet akčných bodov, životy, mana, útok a obrana. Všetky tieto vlastnosti, ktoré sú pochopiteľne pre každú jednotku individuálne, sa zlepšujú postupovaním na úrovne. Postupovať môžu hrdinovia aj radoví vojaci. Malinký rozdiel je ale v tom, že hrdinovia získavajú skúsenosti prevažne za splnené úlohy a vojaci hlavne za aktívnu účasť v bojoch.

Jednotky "rekrutujete" v mestách, podobne ako v Heroes. S tým rozdielom, že mestá nie sú pod vašou kontrolou. Nemôžete v nich stavať žiadne ďalšie budovy ani nič podobné. V tomto smere to vlastne trochu pripomína RPG, keďže v meste môžete navštíviť buď krčmu (kde rekrutujete vojakov) alebo iné zariadenia ako napríklad: Alchymista, Mág, Tréner a pod. Neobsadzujete ani žiadne bane, továrne ani nič podobné. Jedinou surovinou sú tu poctivé zlaťáky. Tie získavate prevažne za splnenie úloh, ktoré vám zadávajú rôzni ľudia v mestách alebo na iných miestach na mape. Počas plnenia úloh a cieľov sa stretnete s množstvom dialógov, z ktorých niektoré môžete viacmenej ovplyvňovať. Po tejto stránke to opäť trochu pripomína RPG.

Základom každej ťahovky sú boje a inak tomu nie je ani v tejto hre. Keď si predstavujete niečo podobné ako v Heroes nieste ďaleko od pravdy, ale ani veľmi blízko. Tak isto ako v Heroes sa so skupinami pohybujete po mape a keď stretnete nepriateľa, môžete naňho zaútočiť. Je tu ale jeden malý rozdiel, ktorý dáva hre trochu iný rozmer. Akčné body sú pre pohyb po mape a bojovanie spoločné, takže musíte premýšlať a vhodne vyberať ďalšie kroky, aby vám pre súboj zostal dostatočný počet akčných bodov. Takto hra miestami pripomína šach.

Hlavná mapa je vždy pomerne rozmanitá. Stretávate rôzne druhy postáv, ktoré vám potom môžu zadať úlohu, ktorá môže alebo aj nemusí súvisieť s hlavným príbehom hry. Príbeh, ktorý vypĺňa celú kampaň je celkom zaujímavy. Bohužial si v hre nemôžete zapnúť nič, čo by sa aspoň podobalo nejakému skirmishu, žiadne scenáriá ani žiadne mapy.

Grafika: 4 / 10
Ako si určite mnohí z vás domysleli, najväčším kameňom úrazu v slovenskej hre bude asi grafika. Tým ktorý má pomerne malý rozpočet, toho pochopiteľne ani veľa na poli grafiky ukázať nemôže, jedine, že by sa stal nejaký zázrak. Keďže som hru už predtým trochu porovnával so slávnou sériou Heroes, nevyhnem sa tomu ani teraz. Úprimne povedané už len Heroes of Might & Magic 3 mali detailnejšiu a krajšiu grafiku. Nemusím ani spomenúť, že tá hra vyšla už pred pomerne dlhým časom, ale späť k našej hre. Grafika v Ríši mágie má dve časti: grafika na hlavnej mape a grafika v súbojoch. Tá prvá je na tom absolútne katastrofálne. Hlavná mapa celej hry, aj všetky objekty v nej sú viac než podpriemerné. O niečo menej hrozne to vyzerá v samotných súbojoch. Grafika v súbojoch je celkom slušná, možno až na niektoré animácie postáv. Efekty kúziel sú niekde v priemere, ale v niektorých prípadoch (napríklad taká magická strela) mi pripadali absolútne fádne a až príliš umelé. Nech sa na mňa autori hry nehnevajú, ale sami musia uznať, že čo sa týka grafiky, nie je to žiadna sláva.

Interface: 7 / 10
Ešte predtým než sa dostaneme k hrateľnosti, musím spomenúť čo-to o interface hry. Hra sa dá pomerne rýchlo a jednoducho nastavovať. To je ale spôsobené tým, že v hre je absolútne minimum nastavení. Okrem obtiažnosti a hlasitosti si môžete nastaviť ešte asi tak dve ďalšie drobnosti, čo je na môj vkus dosť málo. Ovládanie hry je našťastie pohodlné a jednoduché. Boje môžete bleskurýchlo zvládnuť pomocou klávesnice a ostatné veci vyriešite bez problémov myškou. Samotný interface hry je na tom opäť trochu horšie. Teraz mám na mysli také veci ako HUD a podobne, no mimochodom ten je pomerne veľký a zaberá možno až príliš veľa miesta.

Hrateľnosť: 7 / 10
Tí z vás, ktorí si mysleli, že hra nie veľmi vydarenú grafiku doženie hrateľnosťou... sa mýlili. No vlastne samotná hrateľnosť by bola celkom fajn, lenže vďaka niektorým malým detailom mi to celé pripadalo tak trochu nudné. Hra má zaujímavý príbeh, questy sú tiež celkom fajn, celá jednoduchosť a zároveň taktickosť bojov je super, ale je tu jedno ale. Hra sa stáva nudnou aj z toho dôvodu, že kým sa so svojimi jednotkami dostanete z nejakého miesta na mape na druhé trvá to pomerne dlho. Do toho nám autori vmiešali zbytočne zdĺhavé a nudné ťahy počítačom ovládaných protivníkov. Tí si totiž absolútne nezmyselne musia označiť každú jednotku, ktorú majú. Potom sa pre istotu ešte aj s ňou niekam pohnú, aj keď to vôbec nie je potrebné. Najviac človeka naštve, keď sa musí pozerať, ako si nepriateľ, poprípade spojenec, posúva ťavy, na ktoré aj tak nikto neútočí a ktoré aj tak nemajú žiadny význam. V hre sa síce dá zrýchliť pohyb, nezrýchli to ale animácie kúziel a animáciu súboja.
Možno si poviete, že je to iba detail, no lenže keď to spojíte s tým, že vám vždy trvá niekoľko kôl, kým sa niekam dostanete, tak to zrýchlenie súperových ťahov by sa fakt hodilo. K hrateľnosti neprispieva ani to, že niektoré úlohy sú trochu nejasné. Napríklad keď som mal v púštnej misii nájsť Mŕtve jazero, ktoré malo byť, myslím, na severe. No dokopy tam boli asi dve jazerá, obehal som okolo nich a nič sa nestalo, no to človeka poriadne naštve.

Multiplayer: 4 / 10
Hra podporuje TCP/IP a IPX/SPX protokoly, čo je samozrejmosťou. Zarazil ma ale počet máp, ktoré sú v multiplayeri, sú to až "neuveriteľné" 2 mapy! Pritom obidve sú len pre dvoch hráčov. Preto sa pýtam, čo to má znamenať? No možnože sa mapy sprístupňujú postupne ako prechádzate singleplayer. No aj keby to tak bolo, bola by to blbosť. Zostávam ale iba pri tom, že sú tam iba dve mapy a to je veľmi málo.

Zvukové efekty: 7 / 10
Poslednou dobou býva zvykom, že všetky hry majú zvukové efekty výborné. Ríša mágie ale bohužial za tou dokonalou špičkou zaostáva aj v tejto kategórii. Zvuky, ktoré v hre sú, sú pochopiteľne v dobrej kvalite. Zdalo sa mi ale, že ich je akosi málo. Nič také ako dupot kopýt, kroky vašej armády, alebo nebodaj, že by sa vám jednotky ohlásili nejakým pokrikom. Naopak je pekné, že pred každou misiou sa vám rozprávač prihovorí krásnou slovenčinou a poodkryje tak vždy časť z príbehu.

Hudba: 9 / 10
No konečne je tu aj niečo, čo môžem pochváliť. Na teraz musím odložiť slovník plný kritických výrazov a musím povedať, že po hudobnej stránke je hra vynikajúca. Hudba je veľmi pekná a dokonale ladí s prostredím a príbehom hry. Hudba sa samozrejme zmení, ak sa dostanete do súboja, ale potom sa plynule vráti k pôvodnej melódii.

Inteligencia & obtiažnosť: 8 / 10
Obtiažnosť si samozrejme môžete vyberať. Pekné od autorov je, že si ju môžete kedykoľvek počas hry zmeniť, takže aj keď sa dostanete do nejakej ťažšej situácie, nemusíte sa trápiť. Z počiatku som si myslel, že inteligencia bude úplne primitívna. Našťastie som autorov hry podcenil. Počítačom ovládaní protivníci mi pripadali celkom inteligentní. Samozrejme, nikdy nemôžu súperiť s ľudským mozgom. Jediné čo by som im vyčítal, je to, že občas si skrátka nenechajú dostatočný počet akčných bodov, zato ale keď ich majú dosť, tak v boji to nikdy nevyzerá tak, že by sa všetci hrnuli na jedného.

Záverečný verdikt: 5 / 10
Konečne som sa dostal na záver. Keď dopíšem posledný riadok tejto recenzie, tak už konečne nebudem musieť mať s touto hrou nič spoločné. Bohužial ďalší slovenský projekt stroskotal, snáď nás z tej večnej hernej zaostalosti dostane sľubne vyzerajúci Chaser. Na ten si ale budeme musieť ešte chvíľu počkať. Len dúfam, že teraz na mňa autori tejto hry nebudú stále nadávať. Ja si skrátka nemôžem pomôcť, aj keby som túto hru chcel len chváliť, tak sa to nedá. 

Poznámka: Slovenská verzia hry je už dávno hotová. Na rozdiel od anglickej, ktorá sa v zahraničí predáva od 1. mája, sa tá naša ešte stále suší v útrobach slovenského vydataveľa spoločnosti KonTiki. Z akého dôvodu? Nikto netuší.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 546
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 201
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 841
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 512
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 129
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 138
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 031
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 574
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 491

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

ŠPORT

Prvá klasika ukáže favoritov. Víťazstvo sa však nevypláca

Belgičan Tom Boonen má poslednú šancu vyhrať.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

RECENZIA

Nové Razer slúchadlá ocení milovník hudby aj náročný hráč

Razer Kraken Pro V2 sú dobré herné slúchadlá, ktoré môžete kedykoľvek vytiahnuť aj na cesty.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop