Londýn 3. augusta (TASR) - Predaj osobných počítačov (PC) v západnej Európe v 2. štvrťroku zaznamenal prvý pokles v histórii, hoci kolaps spotrebiteľského trhu môžu maskovať priaznivé vyhliadky u podnikových klientov. Predaj PC na maloobchodnom trhu klesol o 15,4%, v podnikovom segmente, ktorého podiel na celkovom trhu počítačov dosahuje 77%, však prišlo k zvýšeniu o 5,7%, pričom dvojciferný rast v prípade veľkých odberateľov kompenzuje miernejší vzostup v segmente malých a stredných podnikov.
Spoločnosť Gartner Dataquest uvádza, že predaj PC medziročne klesol na 6,02 milióna kusov, keďže spotrebitelia sa kvôli obavám zo svetovej hospodárskej situácie rozhodli proti kúpe nového zariadenia. Predaj PC v celej Európe, Afrike a na Blízkom východe sa naproti medziročne vyšplhal o 0,1% vyššie na 8,38 milióna kusov.
Druhý štvrťrok 2000 však bol tiež slabý a výrobcovia počítačov ohlasujú turbulenciu celosvetového sektora, pod ktorú sa podpísala tvrdá cenová vojna a nadbytok zásob a výrobnej kapacity.
Dell Computer Corp, ktorý znižovaním cien aj naďalej vyvíja tlak na trh PC, zaznamenal najvyšší nárast predaja o 15,1% a opäť narušil postavenie konkurenčného COMPAQ Computer Corp ako trhovej jednotky. Compaq sa musel zmieriť s poklesom predaja o šesť percent a Fujitsu Siemens až o 10,8%. Dvojciferným zvýšením predaja o 12,9% sa môže pochváliť aj Hewlett-Packard Co., naproti tomu International Business Machines Co (IBM) zaznamenal vzostup len o 6,9%.
Okrem poklesu predaja musí Compaq čeliť aj zníženiu trhového podielu za 2. štvrťrok na 13,7%, kým Dell si svoje postavenie posilnil na deväť percent, HP na 7,4% a IBM na 6,6%. Trhový podiel Fujitsu Siemens klesol na 7,3%.
Nemecko zaznamenalo v 2. štvrťroku medziročný pokles predaja PC o 11,9% a Británia o 7,3%. Francúzsko ako tretí najväčší európsky trh sa však posilnilo o 7,8%, najmä vďaka silnému dopytu v podnikovom segmente. Rusko spomedzi európskych krajín zaznamenáva najvyššiu mieru rastu predaja, ktorý sa tu medziročne zvýšil o 38,8%.