ANALÝZA

Dobré vyhliadky pre slovenský internetový obchod

Slovensko patrí počtom internetistov vo svetovom meradle stále medzi krajiny s najnižšou penetráciu, v porovnaní s Poliakmi a Maďarmi však majú slovenskí užívatelia internetu väčší záujem o nakupovanie prostredníctvom počítačovej siete.

Je to dobrá správa pre slovenských obchodníkov a internetové predajne, ktoré môžu v najbližších mesiacoch očakávať zvyšovanie počtu zákazníkov.

Na Slovensku v súčasnosti podľa spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) používa internet aspoň raz mesačne 17 % obyvateľov, čo nás spolu s Poľskom (15 %) a Maďarskom (17 %) zatiaľ zaraďuje do skupiny štátov s nízkou úrovňou pripojenia (do 20 % obyvateľov). Česko (26 %) a napríklad Estónsko (33 %) už patria spolu s väčšinou krajín západnej Európy do skupiny so stredne vysokou penetráciou. V poslednej skupine nad 40 % sú škandinávske krajiny, USA, Holandsko, Kanada, Austrália, Japonsko, Hong Kong a Kórea.

Na Slovensku však až 36 % internetistov uvažuje o nákupe online, alebo takýto nákup už uskutočnilo.

V množstve potenciálnych zákazníkov elektronických obchodov sa tak podľa výskumu TNS Interactive Global eCommerce Report zaraďujeme tesne za Česko (39 %) a pred viaceré krajiny, kde internet používa viac ľudí, než u nás. Ak pred rokom počas jedného mesiaca nakupovali cez internet len 3 % pripojených Slovákov, dnes je to už 7 % v porovnaní s piatimi percentami v Poľsku a len troma percentami v Maďarsku. Celosvetový priemer je podľa TNS 15 %.

Zaujímavé je porovnanie dôvodov, ktoré ostatných ľudí od nakupovania na internete odrádzajú. Na Slovensku stále v oveľa väčšej miere než vo vyspelých krajinách pretrvávajú pochybnosti o bezpečnosti elektronických transakcií. Obavy Slovákov o bezpečnosť sú pritom stále nižšie, než nedôvera obyvateľov Českej republiky, kde sa ľudia elektronických podvodov obávajú viac, než kdekoľvek inde na svete.

Až dve tretiny Slovákov, ktorí sa na internete zatiaľ nenakupujú, však ako hlavný dôvod uviedlo, že im vadí absencia fyzického kontaktu s tovarom, nemožnosť prezrieť si ho či vyskúšať. Viac než polovica uviedla, že „na internete nikdy neviete, čo dostanete“, takmer tretina predpokladá aj problémy s doručením a štvrtine ľudí pripadá nakupovanie online príliš zložité. Slováci sa v porovnaní s Čechmi častejšie sťažujú aj na vysoké ceny v internetových obchodoch, naproti tomu v Českej republike je viac ľudí, ktorým nepripadá zaujímavý tovar, ktorý elektronické obchody ponúkajú.

Výsledky teda ukazujú, že hlavnou príčinou nízkych tržieb slovenských internetových obchodov nie je prirodzená averzia ľudí voči tomuto spôsobu nakupovania (ktorá je pritom veľmi výrazná napríklad v Maďarsku), ale skôr nízka kvalita služieb ponúkaných samotnými obchodmi. Bariéra „neviem, čo dostanem“ signalizuje, že obchodníci neposkytujú k predávanému tovaru dostatok informácií. Obavy o bezpečnosť transakcií možno v našich podmienkach považovať za iracionálne - vo väčšine prípadov sa totiž v slovenských obchodoch neplatí kreditnými kartami, ale priamym prevodom z účtu, prípadne sa tovar zasiela na dobierku, čo takmer vylučuje možnosť podvodu na zákazníkovi. Obchodníci by preto mohli uspieť s informačnou kampaňou, v ktorej by vysvetlili skutočné bezpečnostné riziká vyplývajúce z internetových transakcií. Takisto len oni môžu odstrániť problémy s doručovaním tovaru a vzdelávaním získať užívateľov, ktorí dnes považujú internetové nakupovanie za príliš zložité.

Kľúčovou úlohou zrejme bude pôsobenie na 60 % užívateľov, ktorí považujú klasické nakupovanie nielen za jednoduchšie, ale aj za zábavnejšie, než nakupovanie cez internet. Ak sa však podarilo Tatrabanke spraviť vďaka Eliotu z bankovníctva „cool“ záležitosť pre mladých, neexistuje dôvod, prečo by sa niektorý veľký obchodník nemohol o niečo podobné pokúsiť aj pri predaji kníh, cédečiek či oblečenia cez internet.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Žiaden elixír života. Tekutina v sarkofágu je iba odpadovou vodou

Čierny granitový sarkofág objavili v júli v pobrežnom meste Alexandria.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 652
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 698
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 874
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 481
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 564
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 554
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 533
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 494
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 993
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 662