SME

Dobré vyhliadky pre slovenský internetový obchod

Slovensko patrí počtom internetistov vo svetovom meradle stále medzi krajiny s najnižšou penetráciu, v porovnaní s Poliakmi a Maďarmi však majú slovenskí užívatelia internetu väčší záujem o nakupovanie prostredníctvom počítačovej siete.

Je to dobrá správa pre slovenských obchodníkov a internetové predajne, ktoré môžu v najbližších mesiacoch očakávať zvyšovanie počtu zákazníkov.

Na Slovensku v súčasnosti podľa spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) používa internet aspoň raz mesačne 17 % obyvateľov, čo nás spolu s Poľskom (15 %) a Maďarskom (17 %) zatiaľ zaraďuje do skupiny štátov s nízkou úrovňou pripojenia (do 20 % obyvateľov). Česko (26 %) a napríklad Estónsko (33 %) už patria spolu s väčšinou krajín západnej Európy do skupiny so stredne vysokou penetráciou. V poslednej skupine nad 40 % sú škandinávske krajiny, USA, Holandsko, Kanada, Austrália, Japonsko, Hong Kong a Kórea.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku však až 36 % internetistov uvažuje o nákupe online, alebo takýto nákup už uskutočnilo.

V množstve potenciálnych zákazníkov elektronických obchodov sa tak podľa výskumu TNS Interactive Global eCommerce Report zaraďujeme tesne za Česko (39 %) a pred viaceré krajiny, kde internet používa viac ľudí, než u nás. Ak pred rokom počas jedného mesiaca nakupovali cez internet len 3 % pripojených Slovákov, dnes je to už 7 % v porovnaní s piatimi percentami v Poľsku a len troma percentami v Maďarsku. Celosvetový priemer je podľa TNS 15 %.

Zaujímavé je porovnanie dôvodov, ktoré ostatných ľudí od nakupovania na internete odrádzajú. Na Slovensku stále v oveľa väčšej miere než vo vyspelých krajinách pretrvávajú pochybnosti o bezpečnosti elektronických transakcií. Obavy Slovákov o bezpečnosť sú pritom stále nižšie, než nedôvera obyvateľov Českej republiky, kde sa ľudia elektronických podvodov obávajú viac, než kdekoľvek inde na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Až dve tretiny Slovákov, ktorí sa na internete zatiaľ nenakupujú, však ako hlavný dôvod uviedlo, že im vadí absencia fyzického kontaktu s tovarom, nemožnosť prezrieť si ho či vyskúšať. Viac než polovica uviedla, že „na internete nikdy neviete, čo dostanete“, takmer tretina predpokladá aj problémy s doručením a štvrtine ľudí pripadá nakupovanie online príliš zložité. Slováci sa v porovnaní s Čechmi častejšie sťažujú aj na vysoké ceny v internetových obchodoch, naproti tomu v Českej republike je viac ľudí, ktorým nepripadá zaujímavý tovar, ktorý elektronické obchody ponúkajú.

Výsledky teda ukazujú, že hlavnou príčinou nízkych tržieb slovenských internetových obchodov nie je prirodzená averzia ľudí voči tomuto spôsobu nakupovania (ktorá je pritom veľmi výrazná napríklad v Maďarsku), ale skôr nízka kvalita služieb ponúkaných samotnými obchodmi. Bariéra „neviem, čo dostanem“ signalizuje, že obchodníci neposkytujú k predávanému tovaru dostatok informácií. Obavy o bezpečnosť transakcií možno v našich podmienkach považovať za iracionálne - vo väčšine prípadov sa totiž v slovenských obchodoch neplatí kreditnými kartami, ale priamym prevodom z účtu, prípadne sa tovar zasiela na dobierku, čo takmer vylučuje možnosť podvodu na zákazníkovi. Obchodníci by preto mohli uspieť s informačnou kampaňou, v ktorej by vysvetlili skutočné bezpečnostné riziká vyplývajúce z internetových transakcií. Takisto len oni môžu odstrániť problémy s doručovaním tovaru a vzdelávaním získať užívateľov, ktorí dnes považujú internetové nakupovanie za príliš zložité.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovou úlohou zrejme bude pôsobenie na 60 % užívateľov, ktorí považujú klasické nakupovanie nielen za jednoduchšie, ale aj za zábavnejšie, než nakupovanie cez internet. Ak sa však podarilo Tatrabanke spraviť vďaka Eliotu z bankovníctva „cool“ záležitosť pre mladých, neexistuje dôvod, prečo by sa niektorý veľký obchodník nemohol o niečo podobné pokúsiť aj pri predaji kníh, cédečiek či oblečenia cez internet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Simulácia rozloženia hmoty v kubickej časti vesmíru. Modré štruktúry vlákien predstavujú hmotu (predovšetkým tmavú hmotu) a prázdne oblasti medzi nimi predstavujú vesmírne prázdnoty.

Kontroverzná hypotéza môže vysvetliť Hubblovo napätie.


Najjužnejšie položená sopka na Rossovom ostrove pri pobreží Antarktídy. Na Antarktíde spí stovka sopiek pod ľadovcom, ktorý sa postupne topí.

Klimatická zmena môže poháňať erupcie.


2

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 2 ďalší
Poloha 3I/Atlas.

(Ne)vedecký newslettre Tomáša Prokopčáka.


Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 359
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 6 297
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 5 340
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 572
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 424
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 389
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 174
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 009
SkryťZatvoriť reklamu