SME

Dobré vyhliadky pre slovenský internetový obchod

Slovensko patrí počtom internetistov vo svetovom meradle stále medzi krajiny s najnižšou penetráciu, v porovnaní s Poliakmi a Maďarmi však majú slovenskí užívatelia internetu väčší záujem o nakupovanie prostredníctvom počítačovej siete.

Je to dobrá správa pre slovenských obchodníkov a internetové predajne, ktoré môžu v najbližších mesiacoch očakávať zvyšovanie počtu zákazníkov.

Na Slovensku v súčasnosti podľa spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) používa internet aspoň raz mesačne 17 % obyvateľov, čo nás spolu s Poľskom (15 %) a Maďarskom (17 %) zatiaľ zaraďuje do skupiny štátov s nízkou úrovňou pripojenia (do 20 % obyvateľov). Česko (26 %) a napríklad Estónsko (33 %) už patria spolu s väčšinou krajín západnej Európy do skupiny so stredne vysokou penetráciou. V poslednej skupine nad 40 % sú škandinávske krajiny, USA, Holandsko, Kanada, Austrália, Japonsko, Hong Kong a Kórea.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku však až 36 % internetistov uvažuje o nákupe online, alebo takýto nákup už uskutočnilo.

V množstve potenciálnych zákazníkov elektronických obchodov sa tak podľa výskumu TNS Interactive Global eCommerce Report zaraďujeme tesne za Česko (39 %) a pred viaceré krajiny, kde internet používa viac ľudí, než u nás. Ak pred rokom počas jedného mesiaca nakupovali cez internet len 3 % pripojených Slovákov, dnes je to už 7 % v porovnaní s piatimi percentami v Poľsku a len troma percentami v Maďarsku. Celosvetový priemer je podľa TNS 15 %.

Zaujímavé je porovnanie dôvodov, ktoré ostatných ľudí od nakupovania na internete odrádzajú. Na Slovensku stále v oveľa väčšej miere než vo vyspelých krajinách pretrvávajú pochybnosti o bezpečnosti elektronických transakcií. Obavy Slovákov o bezpečnosť sú pritom stále nižšie, než nedôvera obyvateľov Českej republiky, kde sa ľudia elektronických podvodov obávajú viac, než kdekoľvek inde na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Až dve tretiny Slovákov, ktorí sa na internete zatiaľ nenakupujú, však ako hlavný dôvod uviedlo, že im vadí absencia fyzického kontaktu s tovarom, nemožnosť prezrieť si ho či vyskúšať. Viac než polovica uviedla, že „na internete nikdy neviete, čo dostanete“, takmer tretina predpokladá aj problémy s doručením a štvrtine ľudí pripadá nakupovanie online príliš zložité. Slováci sa v porovnaní s Čechmi častejšie sťažujú aj na vysoké ceny v internetových obchodoch, naproti tomu v Českej republike je viac ľudí, ktorým nepripadá zaujímavý tovar, ktorý elektronické obchody ponúkajú.

Výsledky teda ukazujú, že hlavnou príčinou nízkych tržieb slovenských internetových obchodov nie je prirodzená averzia ľudí voči tomuto spôsobu nakupovania (ktorá je pritom veľmi výrazná napríklad v Maďarsku), ale skôr nízka kvalita služieb ponúkaných samotnými obchodmi. Bariéra „neviem, čo dostanem“ signalizuje, že obchodníci neposkytujú k predávanému tovaru dostatok informácií. Obavy o bezpečnosť transakcií možno v našich podmienkach považovať za iracionálne - vo väčšine prípadov sa totiž v slovenských obchodoch neplatí kreditnými kartami, ale priamym prevodom z účtu, prípadne sa tovar zasiela na dobierku, čo takmer vylučuje možnosť podvodu na zákazníkovi. Obchodníci by preto mohli uspieť s informačnou kampaňou, v ktorej by vysvetlili skutočné bezpečnostné riziká vyplývajúce z internetových transakcií. Takisto len oni môžu odstrániť problémy s doručovaním tovaru a vzdelávaním získať užívateľov, ktorí dnes považujú internetové nakupovanie za príliš zložité.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovou úlohou zrejme bude pôsobenie na 60 % užívateľov, ktorí považujú klasické nakupovanie nielen za jednoduchšie, ale aj za zábavnejšie, než nakupovanie cez internet. Ak sa však podarilo Tatrabanke spraviť vďaka Eliotu z bankovníctva „cool“ záležitosť pre mladých, neexistuje dôvod, prečo by sa niektorý veľký obchodník nemohol o niečo podobné pokúsiť aj pri predaji kníh, cédečiek či oblečenia cez internet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  2. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  3. Keď sa z brigády stane kariéra
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  5. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  6. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  7. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 549
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 963
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 440
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 790
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 104
  6. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 2 062
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 696
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 1 438
SkryťZatvoriť reklamu