Ako platíme za bezplatný obsah

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu ...

Vraví sa, že informácie vládnu svetom, internet si ich však zatiaľ veľmi neváži. Sme však v období transformácie pohľadu na informácie a obsah webových stránok. Nastáva doba, keď sa budeme musieť sústrediť na to, akú majú tie-ktoré informácie hodnotu – a na to, ako za túto hodnotu získať späť niečo od ľudí, ktorí naše informácie používajú.

Korene internetu sú na akademickej pôde – to je miesto, kde vznikla pôvodná informačná ekonomika. Akademici a študenti si chcú vymieňať informácie a nepotrebujú, aby sa im investícia priamo vrátila. Keď sa potom v polovici 90. rokov internetu chopila komerčná sféra, neprebrala len technológiu.

Akademická sféra nám web vychovala v liberálnom duchu a mladému webu sa to páčilo. Vo výchove však niečo chýbalo – uvedomenie, že aj v akademickej sfére sú informácie bezplatné len zdanlivo. Docenti a profesori na vysokých školách nechcú za informácie priamo peniaze (hoci by určite neboli proti), niečo za ne však predsa len získavajú – na akademickej pôde totiž vládne súťaživosť rovnako, ako kdekoľvek inde. Základný princíp „Publikuj alebo zhyň“ (Publish or perish) vyjadruje nutnosť vyslať do sveta vlastné meno a vlastné myšlienky. Nedostanete za ne síce priamo zaplatené, dostanete však viac peňazí na výskum, plný úväzok, zvýšený plat a príjemnú masáž vlastného ega. Ak nepublikujete, nezáleží na tom, aké zaujímavé sú vaše myšlienky alebo výskum – budete stagnovať alebo sa potopíte.

Píšem tento článok, aby sa dostali do sveta moje myšlienky a moje meno. Rozposielam texty e-mailom zadarmo, na internete si ich môžete prečítať zadarmo, ale viem, že nie sú zadarmo. Práve v tomto momente, v tejto sekunde mi platíte tým najcennejším, čo máte. Vaším časom. Rovnako dobre by ste mi mohli vypísať šek alebo poslať hotovosť. Neplatíte málo.

Kritériom pre hodnotu informácie je časové hľadisko. Na webe je a vždy zostane množstvo „bezplatných“ informácií, ktoré vás budú stáť stále viac a viac času. Na základe hodnoty vášho času je možné stanoviť hodnotu informácií.

Predstavte si zaneprázdneného top-manažéra Johna. John pracuje v chemickom priemysle a jedna hodina jeho práce má pre firmu hodnotu 200 dolárov. Inými slovami, John ročne vyprodukuje 400-tisíc dolárov. Samozrejme, potrebuje neustále sledovať novinky v oblasti chemického priemyslu. Na internete stojí pred dvoma možnosťami. Môže sledovať najrozličnejšie webové stránky o chémii, rozpoznávať kvalitné informácie od fám a všetky údaje pritom získavať zadarmo. Alebo môže zaplatiť 2000 dolárov ročne za personalizované správy z chemického priemyslu, e-mailový servis, vďaka ktorému bude mať každé ráno vo svojej pošte päť kľúčových titulkov o dianí v predchádzajúci deň a pár správ o dvadsiatich najväčších konkurentoch svojej firmy, o ktorých sa obzvlášť zaujíma.

Čo asi urobí? Ak John vďaka e-mailovému spravodajstvu ušetrí za rok len desať hodín svojho času, ktorý by inak strávil hľadaním „bezplatných“ informácií kde-kade na webe, rád zaplatí.

Ušetrený čas – to je benefit obchodného modelu pre predaj informácií. Buďte pripravení, objavovať sa bude čoraz častejšie.

GERRY MCGOVERN, nua.ie

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Na internete by ste mali klamať, aby ste sa ochránili

Nezmyselné odpovede na bezpečnostné otázky vás môžu ochrániť pred hackermi.

Umelá inteligencia sa sama naučila programovať

Programátori o prácu neprídu, múdre stroje im umožnia vyvíjať zložitejšie programy.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 961
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 829
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 040
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 888
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 269
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 094
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 617
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 750
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 748

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop