Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Sopka Pinatubo podporila rast lesov

Čiastočky aerosolov, vznikajúce v atmosfére ako následok sopečných výbuchov, výrazne ovplyvňujú nielen vzdušnú chémiu, ale aj prechod slnečného žiarenia ovzduším. Sopka Pinatubo na Filipínach pri svojom výbuchu v roku 1991, najmohutnejšom prejave vulkaniz

Stĺp materiálu vyvrhovaného sopkou Pinatubo do atmosféry.

FOTO - SCIENCE

mu za posledné storočie, vyvrhla do atmosféry 14 až 20 teragramov (predpona tera znamená bilión) oxidu siričitého. Vrstva sulfátových aerosolov, ktorá tam v dôsledku toho vznikla, obkrúžila za tri týždne zemeguľu a na prelome rokov 1991 a 1992 prenikla až do polárnych oblastí. Aerosolový obal spôsobil pokles globálneho (rozptýleného aj priameho) slnečného žiarenia, no súčasne vzrast jeho rozptýlenej zložky, čo spôsobilo zimné oteplenie a letné ochladenie, vysušenie atmosféry a zmenu oblačnosti.

Začiatkom 90-tych rokov vedci súčasne zaregistrovali ostrý pokles pribúdania oxidu uhličitého v atmosfére. Niečo podobné sa stalo aj po výbuchu indonézskej sopky Agung v roku 1963 a mexickej sopky El Chichón v roku 1982. Rozbory ukázali, že po všetkých týchto výbuchoch sa zrejme na čas zvýšil rozsah „uhlíkovej výlevky“, teda schopnosti prírodného prostredia pohlcovať zlúčeniny uhlíka z atmosféry. Vedci sa však nedokázali zhodnúť na presnom mechanizme. Presvedčivú možnosť teraz v časopise Science uverejnili siedmi americkí bádatelia na čele s Lianhongom Guom z Oak Ridge National Laboratory.

Podľa nich za úbytok oxidu uhličitého v atmosfére po výbuchu sopky Pinatubo nebol zodpovedný pokles respirácie (dýchania) ekosystémov, ale zvýšenie rozsahu fotosyntézy listnatých stromov o 23 percent v roku 1992 a o osem percent v roku 1993 (platí pre poludnie a bezoblačné počasie). V pozadí bolo práve spomenuté väčšie množstvo rozptýleného slnečného žiarenia, ktoré spôsobilo dočasné „zmäknutie“ lúčov našej hviezdy. Bádatelia brali do úvahy najmä opadavé lesy v severných zemepisných šírkach, ich výpočty však podľa všetkého platia globálne. Platí totiž, že fotosyntéza je všeobecne väčšia, keď dva listy získavajú miernu dávku slnečného žiarenia, ako keď je jeden z nich osvetlený silne, no druhý zostáva v tieni.

Závery Gua a kolegov, doložené systematickými meraniami na experimentálnych lesných plochách, podporujú súčasné predstavy o veľkej úlohe vzdušných aerosolov a oblačnosti v globálnom uhlíkovom cykle.

ZDENĚK URBAN

Chceli ho odstrániť, jeho imidžu uškodil Gučík. Kto je Maroš Žilinka?

Za generálneho prokurátora ho musí vymenovať prezidentka.

Prokurátor Maroš Žilinka.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vráti Generálnej prokuratúre dôstojnosť?

Maroš Žilinka už nebude môcť úrad len tak udržiavať.

OĽaNO: Zvolenie Žilinku je kompromis (reakcie)

Kollár od Žilinku očakáva očistenie prokuratúry.

Ivan Ivanič, šéf SLA.

Sackboy: A Big Adventure je hra pre celú rodinu

Rodinná hra s vlnenou bábikou v hlavnej úlohe.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.