
Napriek očakávaniam spoločnosť Apple nepredstavila minulý týždeň na konferencii Macworld v New Yorku žiadne prevratné novinky, čím sklamala svojich fanúšikov. Šéf firmy Steve Jobs (na snímke Reuters) na rozdiel od minulých ročníkov Macworld prišiel len s upgradom starších počítačov iMac, ktoré budú vybavené rýchlejšími procesormi s taktovacou frekvenciou 500–700 MHz. Pred výstavou mnohí očakávali, že Apple uvedie osobný počítač iMac s plochým displejom, či dokonca úplne nový vreckový počítač Apple.
Podľa sociológa Marylandskej univerzity Johna P. Robinsona vyplývajú z rozsiahleho výskumu jasné názorové rozdiely medzi používateľmi internetu a ľuďmi, ktorí tento nástroj nevyužívajú. Internetisti v oveľa väčšej miere akceptujú sociálne a politické odlišnosti medzi ľuďmi, viac podporujú ľudské práva, akceptujú homosexualitu či netradičné roly žien v spoločnosti a zastávajú sa skupín, ktoré tieto práva obhajujú. Takisto sa viac stotožňujú s názorom, že deti sa majú učiť nielen poslušnosti, ale aj samostatnému mysleniu.
Internetisti majú aj pozitívnejší postoj k životu a častejšie sa označujú za zdravých a spokojných, ako „nepripojení“. Okrem toho viac dôverujú ostatným ľuďom a svoje životy považujú za vzrušujúcejšie.
Podľa výskumu ich však v porovnaní s bežnou populáciou nemožno označiť za liberálnejších ani konzervatívnejších. Hoci deklarujú tolerantnejší postoj k predmanželskému či homosexuálnemu sexu, vo všeobecnosti neakceptujú mimomanželské vzťahy či sex tínedžerov. Tiež podporujú sexuálnu výchovu na školách, ale sú proti násilnej kontrole pôrodnosti u tínedžerov.
Štúdia vyvracia výsledky predchádzajúcich prieskumov, podľa ktorých sú internetoví užívatelia menej spoločenskí, viac trpia depresiami a na internete sa stretávajú len s ľuďmi s rovnakými názormi. „Používanie internetu je spoločenskou aktivitou a vo všeobecnosti akákoľvek forma kontaktu s inými ľuďmi vedie k väčšej tolerantnosti a pozitívnejšiemu vnímaniu iných,“ povedal prezident Asociácie internetového výskumu Steve G. Jones.
Podľa jedného z výskumníkov, sociológa Paula J. DiMaggia z Princetonskej univerzity, je možné prirovnať internetistov k návštevníkom múzeí – ich postoje skúmala podobná štúdia v roku 1993. „Múzeum aj internet sú miesta, kde môže človek objavovať, získavať informácie podľa vlastného želania. Obidve skupiny ľudí sú otvorené novým kultúrnym zážitkom a hľadajú nové informácie,“ cituje sociológa The Baltimore Sun.
Jedna z doteraz najrozsiahlejších štúdií názorov internetistov vznikla ako súčasť všeobecného sociologického výskumu Chicagskej univerzity. Vďaka vzorke až 2300 respondentov mohli byť z výskumu odstránené aj nepresnosti spôsobené špecifickou demografickou štruktúrou používateľov internetu, ktorí sú vo všeobecnosti mladší, vzdelanejší a majú vyšší príjem, ako priemer populácie. (tb)