Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Freelancer - vesmírny epos

Firma Digital Anvil bola založená legendou v hernom biznise, Chrisom Robertsom (tvorcom Wing Commanderov) v roku 1996. Ich prvý titul Starlancer, mal značne pozitívny ohlas medzi hráčmi po celom svete. Išlo o vesmírny simulátor s pútavým príbehom

v v prvý mal medzi po o vesmírny simulátor s , čo je koniec koncov aj Chrisova špecialita. Dnes opäť dokázal, že vesmírne eposy sú jeho parketou.

Freelancer voľne naväzuje na Starlancera prostredím a tématikou. Žánrovo sa ale uberá iným smerom. Isto si väčšina z vás pamätá legendu akou bol Privateer (a jeho pokračovanie). Freelancer totiž kráča presne v šlapajách tohoto obchodného simulátora od Originu.

Po nekonečnej vojne o nadvládu medzi dvoma zoskupeniami, sa ocitá vaša postava – chlapík Trent ako jeden z mála stroskotancov v novom svete s pár drobákmi vo vačku. K dispozícii má pár zákaziek, na ktorých by mohol zarobiť aký taký peniaz. Po vzlietnutí zo svojho dočasného domova sa Trentovi otvárajú nové možnosti a (skoro) nekonečný vesmír, ktorý je tvorený 48 systémami a obrovským množstvom planét, základní a vesmírnych lodí.

Vesmír je delený na 4 sektory podľa národov, ktoré ho kolonizovali a podľa vašeho počínania sa vám postupne otvárajú všetky 4 sektory. Veľkosť hracej plochy je v skutku úctyhodná a nenechá vás na pochybách, že tvorcovia hry dali v tomto smere do svojho diela naozaj vela práce.

Zrejme hlavnou kapitolou, ktorá bezpochyby k prepracovanému simulátoru vesmírneho obchodníka patrí, je vytvorenie dojmu “živého“ vesmíru. Na svojej ceste stretávate množstvo ďalších plavidiel rôzneho typu a príslušnosti. Lode okolo vás štartujú, pristávajú, bojujú, skrátka robia všetko preto, aby vás presvedčili o tom, že v nich sedia živé tvory.

Vesmír obsahuje veľké množstvo frakcií, spoločností a pirátov, ku ktorým si budujete vzťah na základe vášho počínania. Ak zostrelíte pár transportov a ukradnete im náklad, isto si získate priateľov na nižších miestach a naopak. Každá planéta alebo základňa na ktorej pristanete, vám dáva k dispozícii možnosti, ako prísť k peniazom. Môžete sa živiť ako poctivý obchodník, no môžte zobrať aj nebezpečné misie ktoré vám dané miesto ponúka. Na planétach a základniach je aj možnosť nákupu nového zariadenia pre vašu loď, prípadne môžete kúpit aj novú.

Okrem miestnych misií, je samozrejme k dispozícii aj hlavná dejová línia, ktorú môžte podľa vašej chuti sledovať. Hocikedy však možnosť prerušit dej a venovať sa čiste zarábaniu a objavovaniu herného sveta.

Vzdialenosť medzi planétami a základňami je možné zdolať dvoma spôsobmi: medzi dôležitými spojeniami existujú malé tzv. "jump gates", ktoré vašu loď akcelerujú až k cieľu. Druhý spôsob je letieť k cieľu konvenčným pohonom, čo je síce pomalšie, ale za istých situácii aj žiadúce. Skoky medzi jednotlivými systémami prekonávate cez veľké "jump gates". Ak si niektorý z vás spomínajú na povinné jumpovanie waypointami (bez stlačenia klávesy J ste sa nepohli z miesta) v Privateerovi 2, tak vo Freelancerovi sa tento spôsob chvalabohu neopakuje a hráč tak má väčšiu volnosť.

Grafika: 7 / 10
Graficky je Freelancer na zreteľne nadpriemernej úrovni. Modely lodí a základní sú “oblečené” do detailných texúr a aj keď sú tieto kreslené, nepôsobia rušivo. K zvlášť vydareným patria výbuchy a časticové systémy ako prskanie z motorov, dráha za vystrelenou raketou a podobne. Spracovanie planét dopadlo už o chlp horšie, no rozhodne nejde o urážajúce vizuály.

Interface: 4 / 10
Celá hra je uspôsobená na ovládanie pomocou myši. Môže sa to zdať na prvý ohmat divné ale po chvíli sa každý s ovládaním zžije. Tvorcovia hry išli v prípade interfacu do absolútnej jednoduchosti, čo je síce pekná myšlienka, ale graficky nepripomína simulátor vesmírnej lode. Je absolútne prehľadný a jednoduchý, no uvítal by som iné grafické spracovanie. Všetky údaje ohľadom vašej lode majú svoju grafickú ikonku, čo pôsobí dosť rušivo a pripomína mi to skôr stratégiu a nie .

Hrateľnosť: 8 / 10
Freelancer ponúka obrovský vesmír, rôzne možnosti ako sa dostať k peniazom. Je len na vás, či sa stanete pirátom a budete kradnúť náklady zo zničených transportov alebo sa pridáte k miestnej polícii a získate si jej priazeň. Hrateľnosť je v ch hodinách pohlcujúca ale po čase zistíte, že objekty vo vesmíre sa opakujú a systémy su predvídateľné. Obrovským prínosom je rozdelenie hlavných ch sektorov podľa národu, ktorý ho kolonizoval. Ocitnete sa tak napríklad v Bretónii, Rheinlande alebo Liberty, čo sú v skratke ekvivalenty Anglicka a Nemecka a USA. Každý tento systém ponúka niektoré nové objekty a lode, aby nedochádzalo k stereotypu.

Multiplayer
Hra podporuje všetky formy pripojenia viacerých hráčov, avšak ne som túto možnosť ako otestovať.

Zvukové efekty: 8 / 10
Zvuky sú štandardné a prispievajú obrovskou mierou k dianiu na obrazovke. Čo ma príjemne prekvapilo, je možné hlasovo kontaktovať ľubovolnú loď, a jej posádka vám zdelí informácie o svojom kurze a pôvode. Samozrejme znepriatelené strany vám nepovedia nič.

Hudba: 6 / 10
Hudba sa objavuje iba sporadicky a je skôr ambientná na pozadí. Nič čo by ma vytrhlo zo stoličky, ale spĺňa svoj účel.

Inteligencia & obťažnosť: 6 / 10
Nevšimol som si, že by nepriatelia oplývali obzvlášť valnou inteligenciou. Autori ich odlíšili výzbrojou a nasadili vo väčšom množstve. Spočiatku môžete mať problémy, no od istej chvíle, sa hra stáva pomerne jednoduchá a ak máte po ruke batérie na dobíjanie štítov, tak vyhrávate 90 % súbojov.

Záverečný verdikt: 7 / 10
Celkovo je Freelancer veľmi podareným kúskom, aj keď po pár dňoch hrania sa dostavuje stereotyp. Veľmi mi chýba äčšia rozmanitosť náhodne generoaných misií, na základniach. V podstate sa stretnete len s úlohou zničiť nepriateľské lode. Tak či onak ide o hlcujúcu záležitoť na pekných pár hdín.

Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.

Veci verejné Miroslava Beblavého.

V Los Angeles postavili diaľnicu za šesťdesiatšesť dní. Prečo to u nás nejde?

Fico sa môže Hegerovi poďakovať, že je v strede diskusie.

Výrobca Horaliek zverejnil svoje letné výsledky, ktoré mali byť strašne zasiahnuté fašistickým bojkotom.

O stredovekej teórii transcendentálií.

Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.

Odkedy Yersinia pestis sprevádza ľudstvo?

a 1 ďalší 27. sep

1. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu