štúdie totiž podľa Michaela Zimbalistu ukazujú, že ochota ľudí otvoriť peňaženku nielen pri nákupe hmotných vecí cez internet, ale aj pri platbe za prístup k exkluzívnym informáciám, je už nespochybniteľná.
Podľa štúdie vlani minuli Američania na stránkach poskytujúcich obsah v prepočte viac než 50 miliárd korún, čo je takmer dvakrát viac, ako v roku 2001. Napriek predpokladom však ľudia nemíňajú najviac za prístup k finančným správam a informáciám o životnom štýle na oddychových stránkach. Minulý rok to-tiž najviac zarábali webové stránky umožňujúce ľuďom za poplatok nájsť si v ich databázach životného partnera. Obrat serverov v tejto kategórii sa za rok strojnásobil na celkových 12 miliárd dolárov. Najúspešnejším plateným zoznamovacím serverom je match.com, výborne sa však darí aj stránke Classmates.com umožňujúcej za poplatok vyhľadávanie bývalých spolužiakov.
Z veľkých serverov sa najlepšie darí premieňať návštevníkov na zákazníkov portálu Yahoo, ďalší portál MSN sa v rebríčku príjmov z predaja informácií umiestnil až na 18. mieste. V Spojených štátoch sú veľmi úspešné aj platené spotrebiteľské stránky s informáciami o produktoch. Z tradičných médií úspešne predáva ekonomické spravodajstvo Wall Street Journal (5. priečka) a exkluzívne správy zo športu ESPN (12.). Jediným erotickým serverom v prvej dvadsaťpäťke rebríčka je Playboy.com na 16. mieste. Z prieskumu Asociácie online vydavateľov a spoločnosti comScore zároveň vyplynulo, že až 41 percent predaja informácií na webe sa realizuje formou ročného predplatného, hoci pri platených počítačových hrách a internetovom spravodajstve stále prevažuje model mesačných platieb. Počet úhrad poplatkov za informácie mikroplatbami –za každý článok osobitne –sa za rok zvýšil sedemnásobne, stále však tvorí len jedno percento celkových tržieb online predajcov obsahu.
(tb)