IL-2 Sturmovik - najlepší simulátor lietania

Skutočne kvalitný simulátor, ktorý by ulahodil aj virtuálnym "fajnšmekrom" sa objaví len málokedy. Na IL-2 Sturmovik sa preto vzhliadalo s veľkými očakávaniami. A práve teraz sme oprávnení vyrieknuť nad hrou ortieľ. Ten sa dozviete v maximalistic

Poznámka: Článok bol pôvodne uverejnený na Gameclub.sk.

Skutočne simulátor, ktorý by aj sa len Na Sturmovik sa preto s A práve teraz sme nad Ten sa v maximalistickej a precíznej recenzii Martina Vrábela alias Dona Martinella.

Úvod a trochu naťahovania.

Pred nejakým časom Maddox Games vypustili hrateľné demo pripravovaného wwII simulátora z obdobia východného frontu nazvaného IL2 . Demo bolo samozrejme obmedzené a každý ho rýchlo dopodrobna preskúmal. Upútavalo predovšetkým vynikajúcou grafikou, realistickým letovým modelom (ďalej FlightModel) a prepracovanám modelom poškodení (ďalej DamageModel). Hrateľné boli len tri typy mašín, Bf109G-2, P39 a ako inak, IL2. Po chvíli, keď sa virtuálni piloti dosýtosti vybláznili, začali byť nervózni a pomaly sa obzerali po FULL verzii, o ktorej sa reklamné slogany vyjadrovali totálne ky. Il2 Sturmovik FULL prichádza práve k vám, môžete lietať s 31 prepracovanými lietadlami v oblastiach Smolenska, Moskvy, Stalingradu, Berlína, Kurska, a Krymu. Ako vás môže osloviť táto gamesa si povieme práve teraz...
Hra je dodávaná štandartne v troch jazykových lokalizáciach (ruskej, nemeckej, anglickej), a čo je pre nás potešiteľné, čoskoro aj v českej. Manuál v papierovej, klasickej, forme absentuje. Nájdete ho na CDčku v piatich jazykoch. Spracovaný je veľmi dôkladne a precízne. Pre nováčikov v simulátorovej komunite sú tam užitočné informácie, ako viesť vzdušný boj, napríklad. K manuálu mám len jednu výhradu, či skôr poznámku. Mission builder, o ktorom si povieme neskôr, je tam popísaný veľmi laxne. Vďaka internetu sa však nie je problém dostať i k detailnému popisu Mission buildera, takže je tento problém irelevantný.

Inštalácia a hardwarové nároky.

V recenziách býva dobrým zvykom spomínať hardwarové nároky hry na konci článku. Tentokrát porušíme zaužívaný štandart, z jednoduchého dôvodu. IL2 Sturmovik stúpa a padá so silou hardwaru. Je to moderný pohľad prístupu k hrám v dnešnej dobe. Celý softwarovo-hardwarový kolotoč sa točí ohromnou rýchlosťou, takže sa už nedá očakávať, že nová hra sa uspokojí aj s málo starším hardwarom. Simulátory sú v čele tohoto pelotónu a IL2 Sturmovik je hneď za FS2002.
Minimálne nároky su podľa autorov PII400, 128 Mb RAM, 3D karta, CDrom. Hneď vám môžem smelo povedať, že na akúkoľvek hratelnosť pri takejto konfigurácii treba zabudnúť. To je ten problém, o ktorom som písal vyššie. Maddox Games ako požadovanú konfiguráciu uvádzajú PIII600, 256 Mb RAM, 3D 32 MB 32-bit karta, CDrom. To tiež nie je pre IL2 žiadna výhra a podľa vlastnej skúsenosti pre kvalitné a plynulé hranie v Hi-res treba 1Ghz CPU, 256 Mb a aspoň GeForce 2 (KryoII). Kto má GeForce 3, ten má súboj s 3D nárokmi vyhratý. Jediný problém spomínanej karty je zatiaľ cena, takže si musíme ešte počkať. Moja konfigurácia je Duron 1Ghz, 256 Mb RAM a obstaróžna ATI All in Wonder 32Mb. S touto kartou mám grafiku v 640x480 a detaily skosené na minimum. Jedine tak sa môj RAGE Pro chipset aspoň trochu chytá. Síce som tu naznačoval problémy s hw. náročnosťou IL2ky, ale treba si uvedomiť, čo človek od kvalitného simulátora očakáva a prispôsobiť sa tomu. Niekto sa vyžíva v snímaní screenshotov, iní zase v súbojoch a pomenšia grafika na podporu plynulosti deja im prekážať nebude. Keď vezmete "nastavenie 3D chipsetu" do vlastných rúk, dá sa prekračovať aj tieň 3D karty. S tým sa treba pohrať a nájsť vyhovujúcu konfiguráciu.
Teda pri samotnej inštalácii vám hra zaberie cca 400 Mb miesta na disku a treba ešte čosi pridať kvôli prvému "patchu", čo vyšiel len nedávno. Takouto malou spotrebou miesta si ma gamesa okamžite získala, nie ako série FSXXXX. Dokonca nie je potrebné mať CD v mechanike pri hraní hry. To považujem zase za bezpečnostnú chybu Ubi Softu. Zrejme si myslia, že SafediscV2 to vyrieši. Nevyrieši, ale to je iná kapitola.

In medias res...

Ešte pred pvým spustením je dôležité obťukať setup file a vvybrať vyhovujúce nastavenia. Trocha experimentovania, ako som už spomínal, vôbec nezaškodí. Po krátkom naťahovaní dát sa hráč nachádza v "klasickom" menu, odkiaľ môže kontrolovať celý priebeh nasledujúceho herného diania. V ponuke má hráč tieto hlavné možnosti: single player, pilot career, multiplay, quick-full mission builder, play track, training a view objects. Ostatné položky sú rôzne nastavenia Il2ky. V hlavnom menu vám "spríjemňuje" život klasická militantná melódia ruského typu. Spočiatku táto mi "baľšaja" meódia vôbec nevadila. Neskôr som zistil, že melódia hrá vždy, keď hra čosi naťahuje alebo keď je hráč v menu. Začal som teda pátrať, či sa dá zrušiť, nebodaj zmeniť, pretože mi už poriadne prerastala cez hlavu. Na moje veľké prekvapenie, v hre sa dá muzika maximálne vypnúť, čo ma dosť rozladilo. No pri pozornom študovaní obsahu adresárov to chlapci z Maddox Games vyriešili netradičným spôsobom. Nech sa páči, pichnite si do adresára IL2\samples\Music\Menu\ hociajký wav súbor miesto pôvodného a je to. Aspoň čosi sa s tým, na nervy loziacim soundom, dalo spraviť.

Tréning na začiatok?

No, myslíte si, že žartujem? Tak si dajte misiu na akomkoľvek lietadle. Odštartovali ste bezchybne na prvýkrát? Že je to iná "ryža"? No hej, veru je :-) a to ste ešte po nikom nestrieľali! Tréning klasicky zahŕňa základné letové postupy, ktoré budete musieť mať v krvi, lebo pri boji sa rozmýšľa už nad iným, než je koordinovaná zatáčka. Nájdete tu taktiež vysvetlenia, čo aký "budík" ukazuje a na čo sa používa. Všetko veľmi užitočné informácie aj pre ostrieľaných virtuálnych pilotov.

Genialita IL2ky je skrytá v troch pojmoch (FlightModel, DamageModel a grafika).

->grafika, ktorá osloví každého.

Keď dostanem do ruky akýkoľvek simulátor z WwII, má to so mnou veru ťažké. S povahou detailistu lovím v policiach knihy opisujúce konkrétne stroje a porovnávam autenticitu gamesy. Ani IL2ka nedopadla inak a takýmto procesom musela tiež prejsť. Zobral som teda pár fotografíí skutočných kokpitov a porovnával. Na 99,9% všetko sedelo. Čo je to za divné označenie, mohli by ste ma napadnúť. Moment, každý stroj bol viac-menej originálny. Boli časy vojny a lietadlá boli poškodzované a prístroje menené. Tak sa môže stať, že na fotke bude chýbať ten, či onen spínač alebo budík. Samozrejme sú to iba nepodstatné detaily, ale občas to vŕta v hlave. Apoň pilotom mne podobným. Na ukážku máte možnosť v dodatku porovnať kokpit Bf109G6 a jej 3D model z IL2ky. No nesedia perfektne? Samozrejme, že áno, veď aj o tom IL2 Sturmovik je. Hráčovi ponúka možnosť vcítiť sa do kože ozajstného wwII pilota. V kabíne môžete obdivovať všetky páčky a budíky realistickým otáčaním hlavy. A to buď za pomoci HATu, klávesnice alebo myšou. Takýto freelook je jednoducho parádny.
Jednotlivé lietadlá boli vymodelované v 3DSmax a za pomoci autentického markingu a výkonných 3D kariet sa gamesníkovi naskytá úžasný pohľad na krásu a ladnosť tvarov WwII strojov. Niektorí fanatici dokonca vyhlásili aj rôzne súťaže o najkrajší screenshot. Hra sa snaží verne simulovať plynutie času a aj niekoľko realistických poveternostných podmienok, a tak má virtuálny pilot možnosť lietať okrem štandartných podmienok aj za súmraku, v búrke, za hmly a zníženej viditeľnosti, čo pridáva IL2ke ďalší kus z realističnosti. Pri súbojoch vám budú miznúť nepriatelia v nádherne spracovaných oblakoch a pri večerných letoch sa budete kochať v západoch slnka, kde atmosféra v hre je akoby vystrihnutá zo skutočného sveta. Celkovo sú oblaky, svetelné efekty a 3D modely lietadiel v IL2ke spracované zatiaľ nedostižne. Občas sa stáva, že niekde vývojári pridajú inde uberú. Väčšinou si to v 3D spracovaní "odnesie" krajina a pozemné objekty. Toto práve nie je prípad IL2ky a pozemné objekty neraz natiahnu vašu 3D kartu na dereš.

-> FM a DM, jednoducho paráda.

Vývojári z Maddox Games urobili jeden vynikajúci ťah. Zhromaždili niekoľko pilotov-veteránov z WWII, ktorí mali skutočné mašiny v malíčku a spolu začali pracovať na FM a DM. Za tri roky práce vzniklo niečo, o čom napísali v UK "...it's jaw dropping...". to tak je. Navyše aj Oleg Maddox je sám pilot a rád si dá akrobatickú zostavičku na JAKu52. Ako som už pri tréningu naznačil, s adaptáciou na FM budú určité potiaže. Ako sa Oleg vyjadril, doposiaľ ešte nebol na trhu taký ktorý by tak verne vystihoval charakteristiky WwII strojov ako je Sturmovik. Samozrejme si môžete pomysleť, jasné ide o reklamu. Určite áno, ale pravdy na tom tvrdení bude zrejme veľa. Posúdte sami:

"I was a pilot at Bundeswehr and had opportunity to fly a rebuilt variant of Me109. After testing IL2 for many hours I have to say that new generation of flight simulators is born. IL2 has the best models I have ever seen in a flight simulator. It's not only the best, it's very close to the real thing. Also the graphics and damage model are amazing... with IL2 you feel like you are flying in a real WwII surrounding." Andreas Perusse, Pilot, Germany.

alebo

"Now when my grandsons ask what I did in WwII, I'll just sit them down in front of the computer and let them see for themeselves." LT. Chuck Walters P47 pilot; E.T.O 43/44.

A moje posterhy :-). V žiadnom z WwII warbirdov som nikdy neletel, takže musíme veriť len tým, čo s nimi lietali. Ale ak si myslíte, že sa budete prehánať za nepriateľom na plný plyn ako v iných simoch, tak to prosím, je veľký omyl. V Sturmoviku sa vám pri takejto práci s plynom hneď začne prehrievať motor a bude strácať na výkone. Potom sa ľahko stanete letiacim terčom, malá rýchlosť = malý vztlak => tažkopádne manévrovanie => stall => hádajte čo. Treba sa teda naučiť múdro manipulovať s "radiátorom" a aj citlivo s WEPom. je veľmi užitočný, ale pre motor je to "Fantozziho bomba", takže s ním a prehriatím motora opatrne. Platí pravidlo, že lietat na "full gass" treba s rozumom. Taktiež opatrne so stratou vztlaku. Toto je typický prechodný supeň k vývrtke, v horšom prípade k plochej vývrtke. Tam pomôže už len CTRL+E. Rozoberať letové charakteristiky jednotlivých lietadiel tu nemá zmysel (pri každom type sú iné), ale len spomeniem, že práca s klapkami v IL2ke obúda iný rozmer, než som bol zvyknutý z EAW alebo warbirds. Zväčšenie nosnej plochy krídla vysunutím klapiek a následné podvihnutie nosa mašiny je úžasný pocit z reakcie lietadla. Zažival som to na L13 tak ako tu, keď sedím v 109tke. Jednoducho super-duper.
Aj DM je čosi, čo vyráža dych. Podľa priložených screenshotov si obraz urobíte aj sami, ale ten pocit, keď vám "kašle" motor, alebo máte čelné sklo špinavé od oleja, že nič nevidíte, musíte zažiť na vlastnej koži. To sa len tak popísať nedá. Keď som sa dostal do situácie, kedy ma parádne spracovaný flak ostreľoval ako mohol a všade okolo mňa trieskali šrapnely, bolo mi rovnako zle, akokeby som letel naozaj. Hladina adrenalínu v mojej krvi sa vtedy rovnala skoku z mosta na vlak plný uhlia :-). A potom zrazu prásk, v krídle diera ak hrom a krídelko v čudu... prásk znova a motor hlási priamy zásah... to som sa už v duchu modlil a ťahal na 15% výkon na domovské letisko. Lenže samotné pristátie s poškodeným strojom nie je žiadna sranda. Lietadlo bolo nestabilné a ledva, ledva, že som s tým nepraštil jak vrtulník bez motoru.
Ako určite zistíte sami, streľba v IL2ke je tiež iná kapitola. Na internete sa viedli diskusie o tom, prečo sa nik nemôže poriadne trafiť, ale treba priznať, že v Sturmoviku sa streľba veľmi podobá skutočnosti. Schválne skúste páliť zo všetkých zbraní, keď je vaše éro na tráve a uvidíte ako ho spätný náraz dozadué - jednoducho nádhera. Zbrane lietadiel majú určitý rozptyl, účinnosť len na konkrétnu vzdialenosť podľa typu a navyše celá mašina sa pri streľbe natriasa, čo ohromne stažuje akékoľvek mierenie. Streľba sa dá natrénovať, ale streľbu s predsadením alebo tzv. "snap shot" treba mať jednoducho v krvi.
V Sturmoviku má virtuálny pilot možnosť ovplyvniť niekoľko parametrov, ktoré určujú stupeň realističnosti. Od vypnutie externých pohľadov a "padlocku" až po zobrazovanie ikoniek typov a vzdialeností všetkých lietadiel. Spomínal som už "padlock". Niektorí piloti majú túto vymoženosť priam v obľube, pretože pilot automaticky sleduje nepriateľa, až kým nevletí do oblakov alebo nezmizne na niekoľko sekúnd do mŕtveho uhlu pilota. "Padlock" sa dá, čo je múdre, zapnúť len na lietadlá bližše než 3 km. Zaujímavé je, že pokiaľ vypnete ikony, "padlock" bude sledovať nielen nepriateľské stroje, ale logicky každé lietadlo do 3 km.

Pozrime sa čo ponúka "single player".

V podstate veľmi málo :-). Len pár narýchlo zbúchaných misí, v ktorých môžete lietať za CCCP alebo za BRD. Podľa výberu strany máte možnosť skočiť si na strojoch IL2, MIG3u, YAK1B a 109G6, 190A-4(5).

Stručne "Pilot career".

Táto herná položka je simulátorový "offline" štandard. Každý gamesník má príležitosť vžiť sa do situácie pilota lietajúceho na východnom fronte za stranu jemu blízku. Čakajú na vás celkom pekné misie, kde zažijete, ako to "tam vtedy vyzeralo". Od atmosféry miešania ruských a nemeckých výkrikov v éteri typu "...Spasibo..., ...du Scheisse... mach schon" až po útoky na nákladné vlaky a flotilu. Každý bojový úspech musí byť adekvátne ohodnotený a nie je tomu inak ani v IL2ke. Jedine, čo ma trochu hnevá je, že niektoré krajiny netolerujú z politických dôvodov swastiku (tzv. Hakenkreutz) a miesto skutočného železného kríža vás v hre vyznamenajú takou srandovnou skomoleninou. Naštastie sa našiel spôsob ako to dať historicky do poriadku. O tom si povieme v "užitočných utilitkách".

Multiplayer alebo oblečte si svoje éro do pyžama.

Z dlhodobejšieho herného pohľadu je možnosť hrania IL2ky online tá najväčšia valuta. Misie, ktoré sú obsiahnuté v originálnej verzii hry, vás prestanú baviť pomerne rýchlo a budete mať chuť si zmerať svoje letecké umenie s niekým iným. V režime multiplayer Sturmovik podporuje maximálne 32 hráčov, čo je na dnešné pomery dosť chabé, a máte v podstate niekoľko možností. Buď vytvoríte server na svojom počítači alebo sa pripojíte k inému už vytvorenému hernému servu. To može byť u UBIsoftu alebo u nejakého hráča na lokálnej mašine. Následne treba zvoliť jeden z dvoch módov online hry. K dispozícii je mód "spolupráce" a mód "súbojov". Už samotné názvy naznačujú, o čo pôjde a princíp je jednoduchý. V prvom prípade určitá skupina ľudí, podľa počtu, spolupracuje s počítačom proti inej skupine, kde môžu taktiež spolupracovať ľudia medzi sebou alebo s počítačom. Lietať sa dajú len vopred určené typy lietadiel. V prípade druhom ide o typ hry a la "quake". Vsetci proti všetkým alebo, a to záleží na dohode, súboje letiek, medzi sebou. Oba herné módy majú svoje čaro, keď sa stretne "tá pravá" skupina ľudí.
Multiplayer ponúka ešte jeden "bonbónik". Každé lietadlo je možné skinovať! Dá sa zvoliť marking príslušnej krajiny a dokonca ešte aj emblém konkrétnej squadróny. Túto lahôdku považujem za veľmi vydarenú, pretože sa vynára možnosť spestrenia kamuflážíí a ešte aj akéhosi osobného "zviditeľnenia" sa. Veď kto by nelietal rád na svojom "lovely" ére pomaľovanom podľa svojho gusta. Celý systém skinovania funguje tak, že do adresára IL2Sturmovik\PaintSchemes\Skins\konkrétny typ lietadla, treba prihrať 8-bit nie LZW skomprimovaný BMP súbor, ktorý predstavuje konkrétnu kamufláž. Ako vytvoriť vlastné markingy popisujú niektoré onlajnové tutorialy, stačí sa len trochu poobzerať a hotovo. Možete sa prehánať v Aircobre Sašu Pokryškina, či v G-10 Ericha Hartmana podľa ľubovôle. Aj tu ma UBIsofťáci prekvapili. Pri výbere markingu krajín kolaborujúcich s Nemeckom mi akosi chýba Slovenský štát. Rumuni tam sú, dokonca aj Maďari, ale my nie?! A udivuje ma to , lebo sme nakupovali Bf 109 dvakrát. Raz vo verzii D-2,E-(2,3,4,7) a druhý krát vo verzii G-6. Čudujem sa hlavne kvôli tomu, že hru navrhovali Rusi a tí by politické členenie v Európe, zahŕňajúc aj Slovenský štát, cez WwII mali ovládať veľmi dobre! Nič sa však nedeje, veď lietať v "slovenskej" stodevine sa dá veľmi ľahko práve za pomoci možnosti skinovania.

Quick a full mission builder (qmb a fmb).

No, konečne sa dopracovali k nejzaujímavejšiemu mission builderu, aký som kedy v simulátore videl. "Qmb" je ozaj otázka len pár klikov a človek už sedí v kabíne zvoleného lietadla proti zvoleným nepriateľom. V "qmb" toho na skúmanie veľa nenájdeme, pozrime sa radšej na "fmb". Tu vo "fmb" sa vyblázni každý vojnový stratég avšak už nie len pár kliknutiami. Vytvoriť taký tankový útok na letisko v spolupráci so vzdušnými silami, alebo námorné a pozemné operácie, či pásové nálety bombardérov, to úž dá poriadne zabrať. Skrátka voľnosti je dostatok, len treba mať dostatok chuti a času. Pre lenivejších sú na internete haldy už hotových scenárov, takže nemusia klikať donekonečna, ale môžu ísť už rovno na "vec". Samotný popis funkcií "fmb" by zabral priestor aj pre celú recenziu, tak sa mu venovať nebudeme. Každý kto má záujem, to hravo nájde na nete.

Užitočné utilitky.

IL2 Sturmovik je podporovaný aj - v onlajovej komunite pomerne známym - programčekom "HyperLOBBYPro2.XX", ktorého autorom je náš krajan "Jiri Fojtasek" v IL2ke známy ako JG27_Hyper. Genialita tejto utility spočíva v myšlienke akéhosi portálu pre hráčov, kde môžu medzi sebou komunikovať a samozrejme aj lietať v medziach multiplayeru zo Sturmovika. V praxi to vyzerá tak, že si priamo cez HyperLOBBY vytvoríte konto a ocitnete sa zalogovaný spolu s inými hráčmi vo virtuálnej izbe, najvýstižnejšie pomenovanej ako "briefing room". V nej sa máte možnosť pripojiť do už fungujúcej arény (naľavo) alebo s inými pilotmi vytvoríte skupinu, ktorá potom hrá missiu určenú prvým zo skupiny, hostiteľom. Verím, že si vychutnáte ovocie virtuálneho hrania cez HyperLOBBY. Je to paráda. THX, Hyper.

Keď strávite nejaký čas browsovaním stránok venovaných Sturmoviku, tak určite narazíte na zaujímavý program IL2Stab. Pomocou neho máte možnosť ovplyvňovať parametre gamesy, ku ktorým by ste sa dostali len veľmi tažko alebo vôbec. Utilita dopĺňa na lietadlá swastiku a podľa skutočnosti upraví aj fínsky marking. Ďalšou neodceniteľmou službou je možnosť vypínania otravných textov na obrazovke počas letu. Pre zvedavých je GOTO |***|.

Detaily a poslený finiš.

Zaznamenávanie priebehu letu je v IL2ke vyriešené veľmi elegantne. Priebeh akcie sa neukladá do nejakého videoformátu, ale ukladajú sa len data do cca 150Kb súboru. Pri opätovnom prehrávaní sa nahrajú všetky objekty a celý dej sa odohráva podľa zaznamenaných údajov. Hráč, v tomto prípade len divák a štatista, môže babrať do deja veľmi obmedzene. Opvpyvniť môže pár vecí, napríklad zapnutie/vypnutie externých pohľadov alebo kompresie času. Prehrávanie uložených letov je prístupné z hlavného menu, kde nájdete položku "play track", ktorá je podľa mňa veľmi užitočná, a to hlavne pri tréningu. Virtuálni piloti môžu sledovať svoje letecké schopnosti, takticky ich študovať a ľahko odhalia skryté chyby, ktoré by ich v skutočnom boji stáli krk. Dokonca je celkom užitočné si uložené "lety" medzi sebou vymienať. Mnohému sa tak dá priučiť.

Zrejme ste si už zo screenshotov všimli, že priamo v hre sa objavujú akési hlášky. V podstate sú dva typy objavujúcich sa textov. Prvý typ, zobrazujúci sa vpravo, oznamuje hráčovi, činnosti pilotáže. Teda či zasúva/vysúva klapky a pod. Druhý typ hlášok je komunikácia medzi letcami a zobrazuje sa v hornej časti obrazovky. Pre tých, m vadilo, že autentická komunikácia je v jazyku príslušných krajín, existuje spomínaný, objavujúci sa, text v angličtine. Po chvíli sa mi oba texty začali šplhať na mozog a hľadal som spôsob, ako ich zrušiť. Nakoiec mi to podarilo, treba napíť do "conf.ini" súboru "NoSubtitles=1" a aj "NoHudLog=1". Potom už otravné hlášky zaťažovať nikoho nebudú.

záver klasická otázka. Kúpiť, či nekúpiť? Otázka je rečnícka, obhuje v sebe totiž už aj odpoveď. Áno, kúpiť. So Sturmovikom si za utratené peniaze užijete veľa leteckých dobrodružstiev a ak budete hru hrať online, potom vá pravá zábaa ešte čaká.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 283
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 087
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 920
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 783
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 737
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 106
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 678
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

SVET

Na koncerte v Manchestri malo dôjsť k výbuchom, hlásia obete

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, polícia potvrdila niekoľko obetí.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Astronóm: Blikajúcu hviezdu sme pozorovali aj na Slovensku

Poklesy v jasnosti hviezdy nespôsobujú mimozemšťania, zrejme ide o prirodzený jav, hovorí Ľubomír Hambálek z Astronomického ústavu SAV.

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Antikoncepcia postavená na dávnej rastline sa bude dať užiť pred alebo po styku. Prípadne sa bude nosiť ako náplasť.