Bratislava 17. marca (TASR) - Celkový počet všetkých počítačov predaných na Slovensku v roku 2002 sa odhaduje na 247 000 kusov. Z toho bolo 107 568 značkových počítačov triedy PC a "neznačkových" počítače zložených z komponentov od lokálnych distribútorov bolo 140 000.
Spolu sa v minulom roku predalo 81 501 desktopov (nárast o 60,4 %), 16 759 notebookov (nárast o 37,8 %), 4 742 serverov triedy PC (nárast o 39,6 %) a 4 566 vreckových počítačov (pokles o 3,2 %).
Podľa údajov z posledných troch rokov možno súčasne konštatovať rýchlejšiu dynamiku nárastu predaja značkových počítačov oproti skladaným zostavám. Najväčší podiel mal na tom faktor priblíženia cien počítačov značiek s celosvetovou pôsobnosťou cenám lokálnych značiek, ako aj minimálny rozdiel v cenách lokálnych značiek a neznačkových počítačov.
V triede značkových počítačov došlo na čele rebríčka k zásadným zmenám. Najdôležitejšou z nich bolo spojenie HP/Compaq, ktoré za rok 2002 prvýkrát reportovali už spoločné čísla. Fúzia HP/Compaq sa vydarila aj vďaka dlhoročnému mimoriadne úspešnému postaveniu Compaqu na slovenskom trhu, ktorý si priebežne udržiaval po uplynulé roky prvé miesto, ako aj rastúcemu predaju HP. Po spojení predaja oboch značiek sa tak HP dostal na prvé miesto a ešte zvýšilo náskok pred ostatnými značkami. Po výborných výsledkoch v roku 2001 si HP/Compaq aj v roku 2002 udržal vysoké tempo rastu na zhodnej úrovni 65 %. V roku 2002 sa predalo spolu 43 347 zostáv HP, najväčší nárast sa pritom dosiahol v kategórii desktopov (13 385 ks/nárast o 75 %) a notebookov (2653 ks/nárast o 82 %). Predaj serverov bol tiež veľmi úspešný (1309 ks/nárast 65 %), naopak, v predaji vreckových počítačov iPaq bol zaznamenaný dokonca pokles (-199 ks/pokles o 7 %). Rovnako výrazný náskok má HP aj v oblasti desktopov a serverov. Jedine v oblasti notebookov nie je odstup až taký výrazný. Celkový nárast vo všetkých štyroch kategóriách bol 17 148 ks. Spoločnosť HP tak získala prvenstvo v každej kategórii. Spoločnosť IBM na druhom mieste po výraznom náraste v roku 2001 na úrovni takmer 60 % spomalila tempo, keď spolu predala 9 162 ks počítačov, čo je pokles o 11,6 %. Príčinou bol predaj desktopov, ktorý poklesol o 21 %. Naopak, predaj notebookov vzrástol o 41 % a serverov o 8 %. Malou mierou sa na poklese podieľalo aj ukončenie predaja vreckových počítačov. Na treťom mieste sa umiestnil distribučná spoločnosť Agem, ktorá skladá aj dve vlastné značky SEVEN (platforma Intel) a SPACE (platforma AMD), ktorých predala spolu 8 124. Agem okrem toho predal aj ďalších 4 760 zostáv, ktoré boli predané bez značky.
V triede skladaných počítačov predala skupina najväčších distribútorov (Agem, Asbis, BGS Distribution, Libra, Proca, Sofos, Westech) približne 194 000 procesorov, 139 000 základných dosiek, 215 000 pevných diskov, 155 000 klávesníc a 123 000 skriniek. Okrem toho títo distribútori predali 252 000 myší, 125 000 grafických kariet či 212 000 pamäťových modulov. Predalo sa spolu 212 000 CD R/RW mechaník a 30 000 mechaník DVD R/RW.
Údaje vychádzajú z prieskumu časopisu PC REVUE, ktorého cieľom bolo zistiť počty predaných počítačov v roku 2002 v štyroch kategóriách, stolové počítače (desktopy), mobilné počítače (notebooky), servery triedy PC, vreckové počítače (handheldy a PDA), ako aj podiel jednotlivých značiek na trhu a vývojové trendy. Oslovené boli obchodné zastúpenia zahraničných firiem, distribútori, autorizovaní predajcovia a významnejší lokálni výrobcovia počítačov.
nov zll