SME

Nascar Racing 2003 Season - dokonalá simulácia "oválnych" pretekov

Asi máloktorí z vás mali niekedy vo svojom živote možnosť sadnúť si do pretekárskeho auta. A zrejme ešte menej z vás sedelo vo voze so 750 konskými silami. Presne tento ohromný výkon totiž podávajú pretekárske autá v amerických pretekoch Nascar Racing.

Tento druh pretekov je pre európskeho diváka viac-menej neznámy. V skratke: 42 vozov preteká na oválnej dráhe. Na prvý pohľad nie je tento druh pretekov pre diváka príťažlivý, no v role jazdca je nuda ten posledný pojem, ktorý by vás napadol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Papyrus Racing pod hlavičkou Sierry sa rozhodli, že nám zážitok z jazdy 200 míľ za hodinu doprajú v počítačovej verzii pretekov Nascar Racing. Táto séria je vydávaná každý rok s menšími či väčšími zmenami, podobne ako iné športové tituly. Rok 2003 nie je výnimkou a tak mám dnes možnosť ‘’testovacej jazdy‘‘ nového vydania.

SkryťVypnúť reklamu

Po spustení ma zlákala položka Single Race. Vybral som si dráhu a dostal sa do predštartového menu. Tu si môžete dokonale nastaviť a vyladiť jazdné vlastnosti svojho žrebca. Nechýba nastavenie tlaku pneumatík, pérovania, prevodovky a všetkých vlastností, ktoré laik nemá šancu pochopiť. Chvalabohu, je ku každej položke krátky text, ktorý vysvetľuje nastaviteľné parametre. V nastaveniach hry som si ako ‘’rádo-by-profesionál’’ ;) nastavil maximálny realizmus. Nechýba tu ohromné množstvo nastavení od pomoci pri riadení až po rýchlosť odozvy pre váš ovládač.

Ako prvé som sa pustil do kvalifikácie a ocitol sa v krásne prevedenom 3D kokpite vozidla. To je zrejme prvá vec, ktorá vám udrie do očí. Nažhavil som motor a vyrazil vpred. Pod kolesami to zasvišťalo a ja som urobil ukážkový obrat o 180 stupňov. Uf, čože sa deje? Stačí totiž minimálne otočenie volantom pri prudkom štarte a už sa ocitnete tvárou v tvár so svojimi nechápajúcimi mechanikmi.

SkryťVypnúť reklamu

Po prvej hodinke hrania som dospel k jednej veci: na to aby sa dal tento zážitok z jazdy dokonale prežiť bez toho, aby ste si museli nastaviť realizmus na minimum, musíte vlastniť volant a pedále. Bohužiaľ, som nemal možnosť skúsiť volant, ale je mi jasné že pre túto hru je to priam stvorené. Volant s forcefeedbackom, ktorý vás trasie a reaguje na nerovnosti trate, musí tento zážitok umocňovať do úplne novej dimenzie. S joystickom sa síce zabavíte tiež, ale stále vyletovanie z dráhy z dôvodu nepatrného ťuknutia do joysticku je frustrujúce a vedie k zapnutiu pomoci pri riadení a podobných nezmyslov, ktoré znižujú hru na arcade preteky. Ano existuje aj táto možnosť – hra sa dá nastaviť od simulátora až po arcade štýl.

Grafika: 8 / 10
Ako som už spomínal vyššie, grafické spracovanie je veľmi vydarené, a to najmä 3D kokpit vozidla, ktorý je verne spracovaný podľa ozajstných vozidiel. Ostatné objekty a efekty rozhodne nezaostávajú. Textúry povrchov vozidiel sú dokonale odfotografované podľa reálnych predlôh. Na dráhe nechýbajú brzdné stopy, iskry, dym pod kolesami a taktiež výbuchy z výfukov. Auto je, samozrejme, deformovateľné a každý väčší náraz je na ňom naozaj vidieť. Po grafickej stránke je to oproti predchodcovi rozhodne výrazný posun k lepšiemu.

SkryťVypnúť reklamu

Interface: 9 / 10
Interface je prehľadný a informuje vás o veciach, ktoré by mal jazdec počas pretekov vedieť, t. j. rýchlosť, teplota pneumatík, pozícia, čas a podobne. Všetky tieto veci sú viditeľné v kokpite na malej obrazovke, prípadne na budíkoch. K dispozícii sú meniteľné pohľady – štandardne (a najlepší) je pohľad z kokpitu, spoza auta a bez kokpitu. Menu je prehľadné a umožňuje dokonalé nastavenie hry vaším schopnostiam. Nechýba ani možnosť replay, teda pozeranie záznamu vašej jazdy.

Hrateľnosť: 7 / 10
Aj keď ide o preteky v jednej oválnej dráhe, čiže dokola, hra krásne simuluje zážitok z pretekov, ktorý je ešte umocnený trasúcim sa kokpitom v závislosti od vašej rýchlosti. Človek sa naozaj snaží držať ideálnu stopu na trati, včas brzdiť a nežne točiť volantom. Na vyššej obtiažnosti je to nervy drásajúci zážitok, kde stačí mierne vychýlenie z kurzu a môžete skončiť mimo trate. Kto to naozaj myslí s touto hrou vážne, zaobstará si volant a pedále. Odmenou mu bude dokonalá simulácia pretekov.

SkryťVypnúť reklamu

Zvukové efekty: 7 / 10
K opojnému pocitu z riadenia pretekárskych áut rozhodne patria ladné zvuky rachotiacich motorov. Zvuky sú vydarené, avšak mal som pocit, že sú trochu menšej kvality a miestami pripomínali vysávač. Treba ale dodať, že som ešte nemal možnosť počuť 750 koní v akcii. Ak sa vám podarí škrknúť auto o vonkajší múr (o čom nepochybujem ;), budete počuť vábivé vŕzganie a škrípanie. Počas pretekov vás hlasovo informuje člen vášho teamu o dôležitých veciach prostredníctvom vysielačky.

Hudba: 6 / 10
Hudbu som postrehol len v úvodnom menu, čo je v podstate namieste, keďže ide o pretekársky simulátor. Rev motorov je skrátka najlepšia hudba.

Inteligencia a obtiažnosť: 8 / 10
Aj tu platí: Celá hra sa dá v podstate nastaviť podľa vašich schopností vrátane správania sa protivníkov. Dokonca sa tu nastavujú osobitné parametre pre každého oponenta, ako napr. agresia, plynulosť jazdy, správanie v zákrutách a pod. Oponent sa potom adekvátne správa na trati. Aj tak sú však časté masové karamboly, ktoré sa väčšinou končia fatálne, keďže autá štartujú nalepené na seba. Priamo úmerne s vyšším realizmom stúpajú aj nároky na ovládač. Ak vám stačí arcade štýl hry, vystačíte si aj s klávesnicou. No aj na priemernej obtiažnosti ide o náročné hranie, a dokončiť preteky s ďalšími pretekármi na dráhe je často vec náhody. Hardcore fanúšikovia to ale ocenia.

SkryťVypnúť reklamu

Záverečný verdikt: 8 / 10
Sierra privádza svoj nový výtvor veľmi blízko k dokonalosti. Totálna voľnosť pri nastavení hry, dokonalý zážitok z jazdy, príťažlivá grafika a množstvo ďalších kladov robia z tohto titulu viac než hodného nástupcu predošlej verzie. Tí z vás, ktorí zaspávajú s vôňou oktánu a olejovými rukami, sa tomuto pokračovaniu mimoriadne potešia. Jediným väčším mínusom je v podstate fakt, že ide o dokola prepracovávanú tematiku s absenciou väčšej originality. No cieľom podobných pravidelne vydávaných titulov je neustále vylepšovanie všetkých aspektov hry. A v tomto sa nový diel NASCAR-u naozaj vytiahol.

Autor: Marcel Králik

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 880
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 720
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 630
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 419
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 935
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 686
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 600
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 623
SkryťZatvoriť reklamu