Bratislava 18.júla (TASR) - Z celej dospelej populácie Slovenska pracovalo v máji tohto roka s internetom 17 %, čo je 8-% medziročný rast počtu užívateľov v SR. Vyplýva to z výskumu, zahŕňajúceho 42 000 rozhovorov v Európe, Severnej a Južnej Amerike a Ázijsko-pacifickej oblasti, ktorý uskutočnila spoločnosť Taylor Nelson Sofres.
Podľa analytikov si na Slovensku počas posledného mesiaca kúpilo respektíve objednalo produkty on line 7,1 % užívateľov celosvetovej siete, čo predstavuje v rámci celej dospelej populácie 1,2 %. Realizovať kúpu alebo objednávku cez web v priebehu nasledujúcich 6 mesiacov pritom plánuje 22 % slovenských užívateľov internetu.
Vo všetkých krajinách, kde sa výskum realizoval, použilo internet v posledných mesiacoch spolu 31 % dospelej populácie (36 % medzi mužmi a 27 % medzi ženami). Najväčší nárast zaznamenali v Nemecku (z 28 % na 36 %) a vo Veľkej Británii (z 27 % na 34 %).
Celosvetovo počet internetových surferov, používajúcich e-commerce, vzrástol v poslednom roku o 50 %. V máji 2001 online nakúpilo o 5 % opýtaných viac ako vlani, a to 15 % respondentov. Podiel užívateľov, ktorí kupovali v klasických obchodoch, ale na základe informácií nájdených online, v uvedenom mesiaci dosiahol tiež 15 %. Podľa expertov tak segment internetových užívateľov, ktorí priamo alebo nepriamo nakupujú prostredníctvom webu celosvetovo predstavuje 27 %.
Približne 17 % opýtaných plánuje online nákup v nasledujúcich 6 mesiacoch (najviac v Japonsku - 41 % užívateľov internetu).
Ako ďalej vyplýva z výskumu, zatiaľ čo najväčší podiel užívateľov internetu tvoria ľudia mladší ako 30 rokov, tí, ktorí nakupujú najviac online, spadajú do skupiny 30 až 40 rokov. Na svoje nákupy využíva celosvetovú sieť len 7 % užívateľov mladších ako 20 rokov. Experti to vysvetľujú najmä nižšou dostupnosťou platobných prostriedkov mladšej vekovej skupine.
Najobľúbenejšími nakúpenými tovarmi cez internet sú knihy (kúpilo ich 26 % online zákazníkov) a audio CD (17 %). Za nimi nasledujú odevy (13 %), nápoje a potraviny (8 %) a služby spojené s cestovaním vo voľnom čase (9 %).
Užívatelia, ktorí zatiaľ nekúpili cez internet nič a ani tak neplánujú spraviť, majú najväčšie obavy z poskytovania detailov o svojich kreditných kartách. Ďalší z nich považujú okrem iného za jednoduchšie a zábavnejšie nakupovať v kamenných obchodoch, prípadne čas doručenia tovaru označujú za príliš dlhý.
* wil gl