ť. A najnovšie odborníci upozorňujú, že takýto zákaz je dvojsečnou zbraňou a manažéri by ho mali prehodnotiť.
Podľa štúdie Centra pre e-Služby na Marylandskej univerzite informačne gramotní zamestnanci, ktorí majú prístup na internet v práci aj doma, skutočne využívajú časť pracovného času aj na vybavovanie súkromných záležitostí cez internet. Podľa výskumu je to 3,7 hodiny týždenne. Ešte viac času však vďaka internetu strávia doma vybavovaním pracovných záležitostí – týždenne je to priemerne 5,9 hodiny.
Podľa riaditeľa výskumného centra Rolanda Rusta by preto firmy mali pochopiť, že využitie internetu v práci na súkromné účely je nielen ťažko postihnuteľné, ale dokonca pozitívne aj pre samotnú organizáciu. „Nútené úplné oddelenie pracovných a súkromných záležitostí môže viesť k zníženiu pracovnej výkonnosti, nehovoriac o zhoršení atmosféry na pracovisku,“ povedal Rust. V prípade ľudí, ktorí doma pripojenie na internet nemajú, však už štatistiky nie sú pre zamestnávateľov také pozitívne. Takíto ľudia trávia týždenne súkromným surfovaním v práci 6,5 hodiny, kým prácou doma len 3,7 hodiny. Výskum sa uskutočnil v decembri na vzorke 501 respondentov.
Podľa prieskumu Kalifornskej univerzity o využívaní internetu približne 45 % Američanov vie o tom, že ich zamestnávateľ monitoruje, aké webové stránky si prezerajú a s kým korešpondujú e-mailom.
Internet pre informácie, nie zábavu
Internet prekonáva tlač, knihy, rozhlas a dokonca aj televíziu ako zdroj dôveryhodných informácií, ale nie je prvotným zdrojom zábavy, pretože rýchlosť pripojenia k sieti je stále nedostatočná. Vyplynulo to zo štúdie Kalifornskej univerzity. Podľa nej označilo 61 percent amerických užívateľov internetu toto médium ako veľmi alebo mimoriadne dôležitý zdroj informácií. Podobne vysoké hodnotenie dostali ešte knihy a noviny, ale prepad zaznamenali rozhlas, televízia a časopisy.
Za zdroj zábavy však internet označila len štvrtina užívateľov. Dôvodom je slabé rozšírenie vysokorýchlostného pripojenia, čo sťažuje sťahovanie hudby, hier a filmov. Medzi ďalšie zistenia štúdie patrí fakt, že čím dlhšie človek internet používa, tým viac času mu týždenne venuje. Pokiaľ ide o využívanie elektronickej pošty, 20 % užívateľov má tri alebo viac adries, aby oddelili súkromné a pracovné správy. Ďalšími populárnymi aktivitami Američanov na internete sú nákupy, získavanie informácií o koníčkoch, cestovaní, lekárske rády, hry a kontrola bankových účtov.
Autor: TOMÁŠ BELLA, čtk