Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Vedci sú o krok bližšie k plášťu neviditeľnosti

Vo vedeckom prehľade týždňa sa dozviete ako zachrániť svet a tiež, že žirafy predsa len nie sú nemé.

(Zdroj: REPROFOTO AUTOR)
1.Ako zachrániť svet

Bežná štruktúra univerzít nevedie k spolupráci medzi jednotlivými oddeleniami a disciplínami. Problémy, ktorým čelí súčasná spoločnosť sú však príliš zložité, aby sa k nim takto pristupovalo. Vo vedeckých kruhoch sa preto niektorí snažia tieto hranice prelomiť a zamerať sa interdisciplinárny výskum.

Čítajte viac na Nature.

2.Zrážka čiernych dier

Zrážky čiernych dier vytvárajú jedny z najmocnejších síl vo vesmíre, no zároveň sa ťažko pozorujú. Astronómom sa pomocou optického triku podarilo nájsť dve čierne diery, ktoré sú o tisíckrát bližšie pri sebe ako všetky ostatné, ktoré poznáme. Vedci dúfajú, že touto metódou sa im podarí nájsť pár, pri ktorom budú môcť zrážku priamo pozorovať.

Čítajte viac na Gizmodo.

3.Pátranie po vlnách

Existenciu gravitačných vĺn predpovedal Albert Einstein už pred sto rokmi, no vedcom sa ich stále nepodarilo spozorovať. Snažili sa o to v minulom desaťročí na špecializovanom observatóriu LIGO v štáte Louisiana. Po jeho prerobení a päťročnej odmlke začal tento týždeň znova zbierať dáta, a niektorí vedci mu v najbližších mesiacoch dávajú šancu na úspech jedna ku trom.

Čítajte viac na Nature.

4.Žirafie hmkanie

O žirafách si vedci aj ošetrovatelia v zoo doteraz mysleli, že nevydávajú veľa zvukov okrem občasného odfŕknutia. Majú síce hrtan, ale predpokladali, že cez štvormetrovú priedušnicu sa im ťažko dostávalo dosť zvuku na rozvibrovanie hlasiviek. Alebo boli ticho dobrovoľne, aby nelákali predátorov. Nové zistenia však ukazujú, že žirafy si večer pohmkávajú.

Čítajte viac na Wired.

5.Plášť neviditeľnosti

Neviditeľnosť je jedna z najobľúbenejších superschopností. Aj vďaka príbehom čarodejníka Harryho Pottera sa s ňou často spája plášť neviditeľnosti, ktorý sa vedci už roky snažia vyrobiť. Pri najnovšom modeli vyriešili dva zásadné problémy - dokáže už objekt zahaliť a plášť samotný nie je vidno.

Čítajte viac na Live Science.

Slovenský lekár je priamo na EURO 2020.

Michal Šášky a 2 ďalší 4 h
Spolumajiteľ spoločnosti Compass Slovakia Zoltán Berghauer

Rozširujú výrobu aj na Slovensku.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 439 obetí.

Francis Fukuyama.

Rozhovor s politológom Fukuyamom.

Komentovaný prehľad správ.