SME

Super Mario oslavuje 30 rokov. Ako zmenil svet počítačových hier

Jedna z najdôležitejších postavičiek hernej histórie oslavuje. Pripomíname si jej históriu.

(Zdroj: Nintendo)

Písal sa rok 1981 a Šigeru Mijamoto práve dokončil Donkey Kong – hru, ktorá zachránila americkú pobočku Nintenda a pri ktorej vznikla legendárna herná postavička Mario.

Tá sa nakoniec stala symbolom a hlavným úspechom Nintenda. A ako to už pri známych udalostiach býva, Mario sa pôvodne nevolal Mario, vyzeral odlišne a jeho sólová kariéra prišla až pár rokov po jeho premiére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bezmenný hrdina

Malý fúzatý inštalatér pôvodne ani nemal meno a v prvej hre Donkey Kong vystupoval ako Jumpman, pokúšajúci sa zachrániť svoju rovnako bezmennú priateľku.

SkryťVypnúť reklamu

Mijamoto hru vytvoril v najhorších časoch americkej pobočky, ktorá sa dostala do problémov po zlom odhade trhu. Na sklade jej zostalo dvetisíc nepredajných kusov herných automatov a aby sa vyhla prepúšťaniu, potrebovala veľký hit.

Výsledok nakoniec prekonal očakávania a Donkey Kong bol presne tou hrou, ktorá zaujala hráčov a firme neskôr priniesla obrovskú slávu.

Celkovo vzniklo až niekoľko desiatok rôznych titulov pre viacero platforiem, posledná len minulý rok pre hernú konzolu Wii U. Úplne prvú hru si môžete na nej zahrať aj dnes, stojí len pár eur.

Presne pred 30-timi rokmi

Talianky inštalatér sa na obrazovky domácich televízorov po prvýkrát dostal v roku 1985 v hre Super Mario Bros. pre hernú konzolu Nintendo Entertainment System (NES). Samostatnú premiéru mal o dva roky skôr v klasických herných automatoch.

SkryťVypnúť reklamu

Super Mario Bros. sa stal hitom veľmi rýchlo, pričom pôvodná verzia hry bolo prerobená na viacero ďalších platforiem. Celkové predaje sa mimo Virtual Console a GBA rátajú na desiatky miliónov.

Kritika hru chválila v každom z jej aspektov, či už to bol dizajn úrovní, grafika, zvuk, alebo herné postavičky. Jednoduchá hlavná melódia neomrzela a ešte aj dnes ju každý hráč okamžite rozozná.

V roku 2003 sa pôvodná verzia hry bez akýchkoľvek grafických úprav dostala na spomínanú konzolu GameBoy Advance, neskôr aj na Wii, Wii U a 3DS. Nintendo si za hry našťastie nepýta veľa peňazí.

Aj spomienky na detstvo

Mijamoto sa pri tvorbe herných svetov inšpiroval v spomienkach na svoje detstvo a v knihách, ktoré ako malý čítal. Či už to boli muchotrávky, viaceré cesty úrovňou alebo podzemné svety.

SkryťVypnúť reklamu

Herný dizajn bol na vtedajšiu dobu prevratný a hoci sa prvá úroveň môže zdať triviálna, jej dizajn bol na vtedajšiu dobu výnimočný.

Nevznikol ako prvý, ale až počas vývoja hry, keď už mal Mijamoto hotové všetky herné princípy. Začiatok preto vytvoril na nenásilné oboznámenie hráča s ovládaním, čo sa neskôr stalo štandardom v celej branži.

Na začiatku hry je preto Mario rovnako veľký ako je arkádový predchodca a narastie až po zjedení tajomnej muchotrávky. Rovnako je prvý nepriateľ jednoduchý a na jeho zdolanie stačí hráčovi jeden skok.

Už v rannej fáze prípravy úrovní sledoval Mijamoto skúšobných hráčov a následne upravoval dizajn hry tak, aby každý hráč čo najskôr pochopil herné princípy a nezostal zbytočne frustrovaný.

Desiatky hier

Postavička Maria sa nakoniec objavila v desiatkach rôznych hier, pričom sa niektoré z nich stali dôležitými titulmi pre konkrétne herné konzoly. V množstve hier sa však Mario objavil len ako hosťujúca postava a nie ako hlavný hrdina.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem klasického skákania si s ním môžete zahrať tenis, golf, zajazdíte na formule 1 či rely. Z tých najnovších hier sa Mario objavil v Mario Kart 8, hre veľmi dôležitej pre prežitie hernej konzoly Wii U.

Firma dobre zvládla aj prechod do 3D sveta. Hry ako Super Mario 3D Land pre Nintendo 3DS, Super Mario 3D World pre Wii U či Super Mario 64 boli zábavné a hráči si ich obľúbili. No čo je najdôležitejšie, dobre sa predávali.

Mario je aj po troch dekádach v hernom biznise extrémne silná a aktívna značka, čo sa dosiaľ nikomu inému nepodarilo. Minimálne nie v takom objeme vydaných a úspešných titulov.

Zaujímavosti z vývoja

  • Pôvodný koncept hry obsahoval Maria ako akčného hrdinu s množstvom strelných zbraní

  • Originálnu verziu hry Super Mario Bros. naprogramovali len traja ľudia, pričom sa jej predalo vyše 40 miliónov

  • Celovečerný film Super Mario Bros. bol taký zlý, že sa firma rozhodla žiadne ďalšie nenatočiť

  • Úvodná časť hry je navrhnutá tak, aby bolo nemožné minúť prvú muchotrávku

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu