Super Mario oslavuje 30 rokov. Ako zmenil svet počítačových hier

Jedna z najdôležitejších postavičiek hernej histórie oslavuje. Pripomíname si jej históriu.

(Zdroj: Nintendo)

Písal sa rok 1981 a Šigeru Mijamoto práve dokončil Donkey Kong – hru, ktorá zachránila americkú pobočku Nintenda a pri ktorej vznikla legendárna herná postavička Mario.

Tá sa nakoniec stala symbolom a hlavným úspechom Nintenda. A ako to už pri známych udalostiach býva, Mario sa pôvodne nevolal Mario, vyzeral odlišne a jeho sólová kariéra prišla až pár rokov po jeho premiére.

Bezmenný hrdina

Malý fúzatý inštalatér pôvodne ani nemal meno a v prvej hre Donkey Kong vystupoval ako Jumpman, pokúšajúci sa zachrániť svoju rovnako bezmennú priateľku.

Mijamoto hru vytvoril v najhorších časoch americkej pobočky, ktorá sa dostala do problémov po zlom odhade trhu. Na sklade jej zostalo dvetisíc nepredajných kusov herných automatov a aby sa vyhla prepúšťaniu, potrebovala veľký hit.

Výsledok nakoniec prekonal očakávania a Donkey Kong bol presne tou hrou, ktorá zaujala hráčov a firme neskôr priniesla obrovskú slávu.

Celkovo vzniklo až niekoľko desiatok rôznych titulov pre viacero platforiem, posledná len minulý rok pre hernú konzolu Wii U. Úplne prvú hru si môžete na nej zahrať aj dnes, stojí len pár eur.

donkey.jpg

Presne pred 30-timi rokmi

Talianky inštalatér sa na obrazovky domácich televízorov po prvýkrát dostal v roku 1985 v hre Super Mario Bros. pre hernú konzolu Nintendo Entertainment System (NES). Samostatnú premiéru mal o dva roky skôr v klasických herných automatoch.

Super Mario Bros. sa stal hitom veľmi rýchlo, pričom pôvodná verzia hry bolo prerobená na viacero ďalších platforiem. Celkové predaje sa mimo Virtual Console a GBA rátajú na desiatky miliónov.

Kritika hru chválila v každom z jej aspektov, či už to bol dizajn úrovní, grafika, zvuk, alebo herné postavičky. Jednoduchá hlavná melódia neomrzela a ešte aj dnes ju každý hráč okamžite rozozná.

V roku 2003 sa pôvodná verzia hry bez akýchkoľvek grafických úprav dostala na spomínanú konzolu GameBoy Advance, neskôr aj na Wii, Wii U a 3DS. Nintendo si za hry našťastie nepýta veľa peňazí.

hry_r3934.jpg

Aj spomienky na detstvo

Mijamoto sa pri tvorbe herných svetov inšpiroval v spomienkach na svoje detstvo a v knihách, ktoré ako malý čítal. Či už to boli muchotrávky, viaceré cesty úrovňou alebo podzemné svety.

Herný dizajn bol na vtedajšiu dobu prevratný a hoci sa prvá úroveň môže zdať triviálna, jej dizajn bol na vtedajšiu dobu výnimočný.

Nevznikol ako prvý, ale až počas vývoja hry, keď už mal Mijamoto hotové všetky herné princípy. Začiatok preto vytvoril na nenásilné oboznámenie hráča s ovládaním, čo sa neskôr stalo štandardom v celej branži.

Na začiatku hry je preto Mario rovnako veľký ako je arkádový predchodca a narastie až po zjedení tajomnej muchotrávky. Rovnako je prvý nepriateľ jednoduchý a na jeho zdolanie stačí hráčovi jeden skok.

Už v rannej fáze prípravy úrovní sledoval Mijamoto skúšobných hráčov a následne upravoval dizajn hry tak, aby každý hráč čo najskôr pochopil herné princípy a nezostal zbytočne frustrovaný.

Desiatky hier

Postavička Maria sa nakoniec objavila v desiatkach rôznych hier, pričom sa niektoré z nich stali dôležitými titulmi pre konkrétne herné konzoly. V množstve hier sa však Mario objavil len ako hosťujúca postava a nie ako hlavný hrdina.

Okrem klasického skákania si s ním môžete zahrať tenis, golf, zajazdíte na formule 1 či rely. Z tých najnovších hier sa Mario objavil v Mario Kart 8, hre veľmi dôležitej pre prežitie hernej konzoly Wii U.

Firma dobre zvládla aj prechod do 3D sveta. Hry ako Super Mario 3D Land pre Nintendo 3DS, Super Mario 3D World pre Wii U či Super Mario 64 boli zábavné a hráči si ich obľúbili. No čo je najdôležitejšie, dobre sa predávali.

Mario je aj po troch dekádach v hernom biznise extrémne silná a aktívna značka, čo sa dosiaľ nikomu inému nepodarilo. Minimálne nie v takom objeme vydaných a úspešných titulov.

super-mario-3d-world.jpg

Zaujímavosti z vývoja

  • Pôvodný koncept hry obsahoval Maria ako akčného hrdinu s množstvom strelných zbraní
  • Originálnu verziu hry Super Mario Bros. naprogramovali len traja ľudia, pričom sa jej predalo vyše 40 miliónov
  • Celovečerný film Super Mario Bros. bol taký zlý, že sa firma rozhodla žiadne ďalšie nenatočiť
  • Úvodná časť hry je navrhnutá tak, aby bolo nemožné minúť prvú muchotrávku

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 877
  2. Od septembra opäť po starom 6 156
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 788
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 424
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 731
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 693
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 212
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 195
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 077

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Samsung predstavil nástupcu Galaxy Note 7

Nový Galaxy Note 8 sa začne predávať 15. septembra.

Problém s nimi mali aj superpočítače. Odhalili tajomstvá turbulencií

Španielski inžinieri potvrdili teóriu ruského matematika zo 40. rokov minulého storočia.

Čísla môžeme mať vrodené. Aj dvojdňové bábätká cítia ako fungujú

V Izraelskej nemocnici by výskum mohol dopadnúť inak.