SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Bez obáv ich možno nazvať robotickými poslíčkami. Preháňajú sa po chodbách, jazdia výťahmi a putujú z jedného miesta na druhé, aby v čo najkratšom čase priniesli k dverám očakávanú zásielku.
Technologická firma Savioke má za sebou prvých 4000 roznášok, pri ktorých svojimi robotmi zastúpila obslužný personál. Novú robotickú technológiu testuje v desiatke prevádzok, pričom očakáva rýchle nasadenie v praxi.
Robot s názvom Relay na prvý pohľad vyzerá ako stolík, smetný kôš či výdajný automat. Pri pohybe sa všetko mení. Prechádza chodbami, dvernými prahmi, pozná miesta na ktorých treba odbočiť, vie nastúpiť do výťahu, navoliť si poschodie a zastaviť pred správnymi dverami. Klopať ho zatiaľ nenaučili, dokáže však zatelefonovať hosťovi na telefón v jeho izbe.
Roboti v úlohe poslíčkov podľa magazínu Popular Science roznášajú všetko čo treba – od zubnej kefky, cez nápoje, až po dennú tlač. Dokážu zastúpiť ľudí v hoteloch, sociálnych zariadeniach, na výletných lodiach, ba i v kancelárskych centrách. Šetria čas ľuďom, ktorí sa tak môžu venovať iným prácam.
Dizajnéri podriadili vzhľad možnostiam robota a vynechali všetky prvky, ktoré by mohli navádzať ľudskú fantáziu k tomu, aby od poslíčka očakávali inteligenciu. Hoci sa na displeji zobrazuje iba vzdialený náznak tváre a namiesto rečového prejavu robot vydáva iba jednoduché digitálne zvuky, o netradičné zážitky výrobca nemá núdzu.
Pred časom upravoval firmvér tak, aby spomalil robota pri odovzdávaní zásielok. Ľudia sa s ním chceli fotiť, prekážalo im že odchádza preč. Známe sú aj prípady, kedy robot deti zaujal natoľko, že ho nedokázali opustiť a neumožnili mu návrat späť na dispečing. Jeden z robotov má za sebou už aj útok nahnevaného človeka.