SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Po Cortane, Siri a Google Now začína požiadavkám internetistov načúvať nový virtuálny asistent. Volá sa „M “ a začína ho v okolí San Francisca testovať v živej prevádzke Facebook.
Keďže Facebook nemá pod kontrolou žiadny z mobilných systémov, asistent je súčasťou aplikácie Facebook Messenger, kde si ho musia používatelia spustiť kliknutím na tlačidlo. Tak ako sa zhovárajú so svojimi priateľmi, kolegami a kontaktami, odteraz môžu smerovať svoje požiadavky na asistenta menom „M“.
Technológie aj živí ľudia
Facebook pri vybavovaní dopytov postupuje odlišne ako Google, Apple či Microsoft. Kým ťažisko spočíva rovnako ako v ich prípade na algoritmoch umelej inteligencie, špecifické úlohy rieši tím operátorov, ktorí dokážu prekročiť hranice virtuálneho sveta. Neraz k dopytu prichádzajú doplňujúce otázky.
Asistent „M“ dokáže podľa magazínu Wired kupovať letenky, rezervovať stôl v reštaurácii, organizovať narodeninové večierky, či vyberať darčeky a pomôcť s ich nakupovaním. Pozná encyklopedické informácie, má zmapovanú gastronómiu, vie poradiť s módou a je oporou pre všetkých, čo sa pri cestovaní ocitnú v neznámom prostredí.
Zvláda však aj riešenie nepríjemných úloh – ak treba zrušiť televíznu káblovku, alebo vybaviť telefonát u telekomunikačného operátora, preseká sa cez nekonečné čakania, hlasové menu a ľudí, aby vybavil čo treba. Vie zariadiť i úlohy, kde treba čosi vyzdvihnúť a dopraviť v stanovený čas na iné miesto.
Rozširovať budú pomaly
Novinka bude mať pozvoľný nástup a hranice San Francisca neprekročí v najbližších týždňoch a možno ani mesiacoch. Facebook chce, aby bola služba čo najdokonalejšia. Využije pri tom dáta, ktoré zozbieral z aktivít používateľov a chce priniesť nové scenáre, ktoré sa nebudú riadiť prísnymi modelmi tak, ako je tomu pri doterajších službách tohto typu.
Firma si uvedomuje, že mobily sa stávajú frontovou líniou prístupu k internetovým službám a každý spoľahlivý kanál pre vybavovanie dopytov prináša výnosy. Hoci Google dobieha zameškané a Microsoft sa snaží natiahnuť ruky k strateným príležitostiam, Facebook verí, že by mohol svojim novátorstvom uspieť.