Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Proti závislostiam by mohla v budúcnosti pomôcť veda

Vedci našli enzým, ktorý pomáha odstraňovať nikotín z krvi alebo liek vymazávajúci spomienky na drogy

Proti fajčiarskej závislosti by mohla pomôcť baktéria z tabakových plantáží.Proti fajčiarskej závislosti by mohla pomôcť baktéria z tabakových plantáží. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Alkohol, fajčenie, ale aj drogy spôsobujú spoločnosti veľa problémov a boj so závislosťami od nich je časovo náročný a nákladný. Je možné, že v budúcnosti to bude oveľa jednoduchšie.

V dvoch od seba nezávislých štúdiách publikovaných v uplynulých dňoch prichádzajú vedci so zaujímavými výsledkami, ako bojovať proti závislostiam či už od nikotínu alebo drôg.

Odborníci zo Scrippsovho výskumného inštitútu v USA odhalili baktériu so špeciálnym enzýmom, ktorý pohlcuje nikotín a odstraňuje ho z krvi. Naopak na Floridskej univerzite vynašli liek, ktorý v mozgu myší doslova vymazal spomienku na drogovú závislosť.

Konzumuje nikotín

V prípade prvého výskumu publikovaného v magazíne The Journal of the American Chemical Society ide v podstate o malého požierača nikotínu v krvi. „Baktéria je ako malý Pacman. Chodí a požiera nikotín,“ citoval vedúceho výskumu biológa Kima Janda zo Scrippsovho výskumného inštitútu portál Science Alert.