Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Zem 2.0 môže odhaliť našu budúcnosť

Hviezda exoplanéty Kepler­452b už môže byť taká silná, že pomaly ničí prípadný život na jej povrchu.

Kepler­452b je síce podobná Zemi, ale v planetárnom vývoji má náskok 1,5 miliardy rokov.Kepler­452b je síce podobná Zemi, ale v planetárnom vývoji má náskok 1,5 miliardy rokov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – WIKIMEDIA/CC)

BRATISLAVA. Ešte pred dvadsiatimi rokmi krúžili všetky známe planéty výhradne okolo Slnka. Planéty v okolí iných hviezd existovali iba v predstavách astronómov a fanúšikov vedeckej fantastiky.

Odvtedy sme však už pomocou Keplerovho ďalekohľadu našli takmer päťtisíc vhodných kandidátov. Približne pätina z nich sa nachádza v obývateľnej zóne svojich hviezd.

Najznámejšou je iba nedávny objav Kepler-452b, ktorý vedci označili za planétu najpodobnejšiu tej našej. Čínsky internetový obchod TaoBao už dokonca za pár centov predával „imigračný lístok“ na Zem 2.0.

Výletu síce bráni náš technologický pokrok, no aj keby sa nám podarilo Kepler-452b navštíviť, nie je jasné, čo by sme tam našli, aj napriek jej podobnosti s naším vesmírnym domovom.

Meranie blikania

Ani najbližšiu známu exoplanétu HD 219134b, ktorá je od nás vzdialená 21 svetelných rokov, nedokážeme priamo pozorovať. Astronómovia ich objavujú vďaka jedinej blikajúcej bodke na oblohe – hviezde, okolo ktorej obiehajú.

Priepustný ventil v skladových priestoroch rafinérie akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave.

Kremeľ môže rozohrávať ďalšiu hru, podobnú tej s plynom.

Výbuchy na ruskej vojenskej základni na Kryme.

Súhrn správ z vojny na Ukrajine.

Sledujte s nami online Majstrovstvá sveta v hokeji U20 2022: Slovensko - Česko.

Na kalamitné situácie sa musia pripraviť aj majitelia výnimky.