Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Niektoré farby nevidíme, lebo ich nevieme dobre pomenovať

Naši predkovia nemali pomenovanie pre modrú, nevedeli ju spoznať. (Otestuje sa na konci.)

Pre modrú farbu nemali naši predkovia pomenovanie.Pre modrú farbu nemali naši predkovia pomenovanie. (Zdroj: Cassi Saari/CC)

BRATISLAVA. Modrá, žltá, zelená, červená sú základné farby, ktoré vedia identifikovať naše oči a vyskladať z nich celé spektrum. Posledné vedecké výskumy ukazujú, že naše vnímanie farieb nie je stále, menilo sa počas histórie a v súčasnosti závisí od ročného obdobia.

Prečo teda vídime svet inak v zime ako v lete? Určite si poviete, veď to len kolobeh prírody robí svet iným. Vedci však teraz dokázali, že aj ľudia sa pozerajú na svet v priebehu roka inak.

Príčinou je, že tak ako sa menia ročné obdobia, mení sa aj naše vnímanie farieb. V zime sú dni tmavšie a šedšie, na jar a v lete naopak celý svet okolo nás žiari sýtou zelenou.

Vedci z Univerzity v Yorku vo Veľkej Británii zistili, že zmena vnímania spočíva v snahe mozgu vyrovnať sa s úrovňou sýtosti farieb počas jednotlivých ročných období.

„Naše vnímanie sa snaží adaptovať na zmeny v našom prostredí. V lete, keď sa okolo nás nachádza veľké množstvo listov, náš vizuálny systém sa musí vyrovnať s tým, že sme viac vystavení zelenej, “ citoval vedúcu štúdie Lauren Welbournovú portál Science Alert.

Unikátna žltá

Zo štyroch základných farieb vedia naše oči vyskladať celú škálu. No popri červenej, zelenej a modrej je žltá farba ešte unikátnejšia. A platí to pre ľudí žijúcich naprieč celým svetom, uviedli vo svojej štúdii publikovanej v magazíne Current Biology.

Vedci skúmali svoju teóriu na 67 mužoch a ženách počas dvoch rozdielnych ročných období vo Veľkej Británii – zime a v lete. Umiestnili ich do tmavej miestnosti a chceli od nich, aby pomocou merača farebnosti určili unikátnu žltú.