Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Prečo ľudia vidia Ježišovu tvár tam, kde nie je

Vo vedeckom prehľade týždňa nájdete aj skener chronickej bolesti a nádej pre pacientov s Alzheimerom.

Pareidolia - dôvod prečo vidíme tváre aj tam, kde nie sú.Pareidolia - dôvod prečo vidíme tváre aj tam, kde nie sú. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – INSTAGRAM/@ALBERTOBOGO)
1.Magnety z nemagnetických kovov

Železo, kobalt a nikel sú vďaka spinu, kvantovo-mechanickej vlastnosti ich elektrónov, magnetické pri izbovej teplote. Meď a mangán nie su. Vedci však objavili, že primiešanie organických uhlíkových molekúl do tenkých vrstiev týchto kovov ich na pár dní premení na slabé magnety. Nové poznatky sa môžu uplatniť predovšetkým v medicíne.

Čítajte viac na Nature.

2.Skener bolesti

Príčina chronickej bolesti sa niekedy nedá jednoducho určiť. V Spojených štátoch amerických je pritom najrozšírenejším zdravotným problémom. Americkí vedci vytvorili techniku, ktorá umožňuje skenovať mozog a pátrať po jej pôvode. Spája pozitrónovú emisnú tomografiu (PET) a zobrazovanie magnetickou rezonanciou (MRI).

Čítajte viac na Popular Science.

3.Bunková premena

Čínskym vedcom sa podarilo premeniť ľudské kožné bunky na mozgové. V budúcnosti by takto mohli pomôcť mozgovému tkanivu pacientom s Alzheimerovou chorobou. Ak by im neuróny vytvorili zo vzorky ich vlastnej kože, odstránili by tak riziko, že ich telo neprijme.

Čítajte viac na Gizmodo.

4.Životný impulz

Niektorí vedci tvrdia, že život na našej planéte vznikol vďaka elektrine z hydrotermálnych prieduchov na dne oceánov. Cez každú živú bytosť totiž prúdi nejaký elektrický prúd. V Jet Propulsion Labe skúsili napodobniť toto prostredie a podmienky v laboratóriu a zistiť, či dokážu vyrobiť dosť prúdu pre jednu žiarovku.

Aké dosiahli výsledky nájdete v tlačovom vyhlásení JPL.

5.Tvár Kristova

Pareidolia je názov procesu, počas ktorého náš mozog vidí známe tváre a vzorce tam, kde v skutočnosti nie su. Preto môže elektrická zásuvka pripomínať tvár, alebo sa tvár Ježiša Krista môže objavovať na rôznych každodenných predmetoch ako chlieb, či toaletný papier. Viac o tomto fenoméne vysvetľuje video portálu Vox.

Klinický psychológ a súdny znalec Dušan Kešický.

Ľudia si často nepriznajú, že sa stali obeťou podvodu.

Členovia boardu Pixel Federation, Marek Stankovič a Daniel Duranka

Slovenské videoherné štúdio ťahá nahor aj pokračovanie trháku, s ktorými začínalo.

Scenár, že Matovič, Heger a Kollár pôjdu na predčasné voľby, je veľmi nepravdepodobný.

Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.

Vývoj syntetického embrya až do ôsmeho dňa (vpravo dole). Má zárodky orgánov - bijúce srdce i mozog.

Videli biť myšacie srdce.

Rozhovor s výskumným riaditeľom CEMEA.