Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Modul Philae na kométe objavil zlúčeniny, z ktorých mohol vzniknúť život

Nepodarené pristátie modulu Philae rozvírilo zlúčeniny, ktoré prístroje museli "oňuchať".

Na kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko objavili zlúčeniny potrebné pre vznik života.Na kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko objavili zlúčeniny potrebné pre vznik života. (Zdroj: ESA)

BRATISLAVA. Pôvodní obyvatelia Austrálie veria, že život vznikol na Zemi život zo spiacich bytostí pod povrchom, ktoré sa náhle zobudili. Obyvatelia Tichomoria zas hovoria o liahnutí ľudí s vtáčími hlavami z vajíčok.

Jedna z teórií o vzniku života - túto však už skutočne podporujú vedci - hovorí o tom, že ho sem priniesli kométy. Na potvrdenie tejto teórie sme nikdy nemali dostatok dôkazov - nové informácie modulu Philae o 67P/ Čurjumov-Gerasimenko ju však podporujú. Na kométe identifikovala zlúčeniny bohaté na uhlík aj dusík. A boli to práve ony, ktoré boli pre vznik života na Zemi kľúčové.

Od novembra do júna

Sondu Philae vyslala do vesmíru Európska vesmírna agentúra na palube sondy Rosetta. Na kométu 67P/Čurjumov-Gerasimenko dorazila už vlani v novembri - jej zistenia sú však verejne dostupné až teraz.

Novembrové pristátie Philaea neprebehlo tak hladko, ako vedci očakávali. Namiesto toho, aby pevne dopadol na jedno miesto, sa od povrchu kométy odrazil a dopadol naň ešte ďalšie dva razy. Skončil na mieste, kam nedopadal dostatok slnečného svetla a preto nemohol nabíjať svoje batérie.

Vedci ho preto uviedli do stavu spánku a dúfali, že sa prebudí, keď sa kométa dostane bližšie k slnku. Stalo sa tak až v júni a modul mohol začať pracovať a vyslať potrebné informácie. Po poslaní časti údajov s ním však už posledné tri týždne nemajú žiadny kontakt.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3TDG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3TDG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?

Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.

Juraj Berzedi 13 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.