Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Modul Philae na kométe objavil zlúčeniny, z ktorých mohol vzniknúť život

Nepodarené pristátie modulu Philae rozvírilo zlúčeniny, ktoré prístroje museli "oňuchať".

Na kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko objavili zlúčeniny potrebné pre vznik života.Na kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenko objavili zlúčeniny potrebné pre vznik života. (Zdroj: ESA)

BRATISLAVA. Pôvodní obyvatelia Austrálie veria, že život vznikol na Zemi život zo spiacich bytostí pod povrchom, ktoré sa náhle zobudili. Obyvatelia Tichomoria zas hovoria o liahnutí ľudí s vtáčími hlavami z vajíčok.

Jedna z teórií o vzniku života - túto však už skutočne podporujú vedci - hovorí o tom, že ho sem priniesli kométy. Na potvrdenie tejto teórie sme nikdy nemali dostatok dôkazov - nové informácie modulu Philae o 67P/ Čurjumov-Gerasimenko ju však podporujú. Na kométe identifikovala zlúčeniny bohaté na uhlík aj dusík. A boli to práve ony, ktoré boli pre vznik života na Zemi kľúčové.

Od novembra do júna

Sondu Philae vyslala do vesmíru Európska vesmírna agentúra na palube sondy Rosetta. Na kométu 67P/Čurjumov-Gerasimenko dorazila už vlani v novembri - jej zistenia sú však verejne dostupné až teraz.

Novembrové pristátie Philaea neprebehlo tak hladko, ako vedci očakávali. Namiesto toho, aby pevne dopadol na jedno miesto, sa od povrchu kométy odrazil a dopadol naň ešte ďalšie dva razy. Skončil na mieste, kam nedopadal dostatok slnečného svetla a preto nemohol nabíjať svoje batérie.

Vedci ho preto uviedli do stavu spánku a dúfali, že sa prebudí, keď sa kométa dostane bližšie k slnku. Stalo sa tak až v júni a modul mohol začať pracovať a vyslať potrebné informácie. Po poslaní časti údajov s ním však už posledné tri týždne nemajú žiadny kontakt.

a 3 ďalší 24. sep

Vedec a filozof sa rozprávajú o viacúrovňovej povahe reality.

a 1 ďalší 23. sep
Vizualizácia: Sonda Dart vrazí do mesiaca planétky Didymos, ktorá patrí medzi potenciálne nebezpečné pre Zem.

Sonda Dart zanikne.

Nová epizóda Vedeckého podcastu SAV aj o arabskej literatúre.

a 2 ďalší 23. sep