STUTTGART, BRATISLAVA. Vodiči v okolí nemeckého Stuttgartu by už v tomto roku mohli na cestách obiehať kamióny, ktoré sa pri jazde spoliehajú na schopnosti svojho autopilota. Robo-kamióny chce na verejné cesty dostať firma Daimler, ktorá očakáva udelenie licencie v najbližších týždňoch.
Technológiu firma podľa BBC doposiaľ testovala v Nevade, v Nemecku má za sebou prvé testy na súkromných pozemkoch mimo dosahu verejnej prepravy. Kamióny sa pri jazde spoliehajú na dáta, ktoré z radaru, laserov a kamerových systémov vyhodnotí palubný počítač.
Hoci vodič zostáva v roli dozoru stále za volantom s možnosťou prevzatia riadenia, firma je presvedčená o tom, že ak sa spoločnosť upokojí a technológiu akceptuje, kamióny budú môcť prepravovať tovar bez toho, aby na ne musel nieto dohliadať. Plnili by úlohu transportných vozidiel, ktoré efektívne prepravujú tovar a suroviny z jedného konca únie na druhý.
V dobe, keď kamiónová doprava definitívne prevzala štafetu od železníc a snaží sa vykrývať potreby čoraz rýchlejšieho života spoločnosti, niet pochýb o tom, že prepravcovia budú mať o novú technológiu záujem. S podporou legislatívy by mohla skrátiť dodacie lehoty, ktoré sú dnes prerušované povinnými prestávkami vodičov.
Hoci autopilotom vo vozidlách zatiaľ príliš nedôverujeme, pravdou je, že letecká technika sa na takéto technológie spolieha už desaťročia. Dopravné situácie na cestách sú však omnoho komplikovanejšie a firmy neustále hľadajú spôsob, ako sprístupniť doterajšie nákladné technológie pre masy.