Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Ľadové medvede neprežijú otepľovanie a topenie ľadu

Vo vedeckom prehľade týždňa sa tiež dozviete ako dokáže smartfón určiť, či máte depresiu, aj dôvod príťažlivosti nedokonalej hudby.

1.Koniec nádeje

Arktický morský ľad sa topí každým letom skôr a v zime zamŕza neskôr. Pre ľadové medvede je v tomto čase náročnejšie chytať tulene, ich zdroj potravy. Niektorí vedci si mysleli, že nádej pre ohrozený druh je schopnosť ich metabolizmu znížiť aktivitu počas tohto obdobia. Ukázalo sa, že medvede niečo takéto nedokážu.

Čítajte viac na Nature.

2.Krik a strach

Krik patrí medzi najzákladnejšie ľudské zvuky, pretože upozorňuje na nebezpečenstvo alebo na potrebu pomoci. Hlasitosť ani výška jeho tónov však nestačia, aby krik vyčnieval z každodenného hluku a musí mať aj tretiu vlastnosť - surovosť. Upúta našu pozornosť a priamo pôsobí na centrum strachu v mozgu.

Čítajte viac na New Scientist.

3.Príťažlivosť nedokonalej hudby

Odporcovia elektronickej hudby často poukazujú na neprítomnosť živých nástrojov. Síce sa často mýlia, ale vedci potvrdili, že ľuďom sa predsa len viac páči skutočný bubeník ako digitálne naprogramované bicie. Ľudská nedokonalosť totiž v hudbe robí chybičky, ktoré nie sú náhodné, ale vytvárajú príťažlivý vzorec.

Čítaje viac na Science, alebo na Mental Floss.

4.Hviezdna symfónia

Hviezdy ako naše Slnko vibrujú podobne ako hudobné nástroje. Vedci pomocou nich hľadajú napríklad planéty, ktoré okolo nich krúžia. Mohli by ich však využiť aj na hľadanie gravitačných vĺn, ktoré predpovedala aj Einsteinova teória relativity. V časopriestore okolo nich ich vytvárajú napríklad binárne hviezdne systémy alebo dve čierne diery, ktoré sa spájajú do galaxií.

Čítajte viac na New Scientist.

5.GPS určí depresiu?

Pomocou aplikácie, ktorá získava dáta zo senzorov a GPS dokážu vedci určiť, či má používateľ smartfónu depresiu s presnosťou 86,5%. Účastníci výskumu vyplnili dotazník a vedci následne analyzovali, ako často mobil používali, ako často vychádzali z domu a ako často sa odklonili od dennej rutiny. Ľudia s náznakmi depresie sa menej pohybovali cez geografický priestor.

Čítajte viac na TechCrunch.

Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 486 obetí.

V kempoch na Slovensku privítali oveľa viac ľudí, ako boli zvyknutí.

Prišlo viac ľudí a Slováci boli prekvapení.

Lucia Molnár Satinská má radšej riečnu krajinu ako hory a hovorí, že na južnom Slovensku sa oplatí ísť kamkoľvek.

Akí sú bratislavskí Maďari a kde sú starí Prešporáci.

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.