ROTTERDAM, BRATISLAVA. Plastové fľaše čaká nové poslanie. Vďaka novej výrobnej technológii by mohli poslúžiť pri výstavbe ciest. Na ambiciózny projekt sa chystajú v Rotterdame, aby v živej prevádzke odhalili prednosti a obmedzenia tejto novinky.
Podobne ako pri starých panelovkách, aj tu hrajú hlavnú úlohu prefabrikáty vyrobené v továrni. Tie je možné s výraznou časovou úsporou osadiť na pripravený podklad a vzájomne ich spájať takmer ako kocky stavebnice.
Zo stavebných dielcov Plastic Road je podľa magazínu Digital Trends možné zostaviť parkoviská, vozovku či chodníky. Vďaka dutinám v dielcoch možno hotové trasy použiť aj na rozvod infraštruktúr. Vývojári sú presvedčení o tom, že ide o materiál, ktorý za sebou necháva v krajine plytšiu ekologickú stopu ako v súčasnosti používané kamenivo, betón a asfalt.
Konštruktérska firma VolkerWessels pri doterajších štúdiách dospela k záveru, že povrch takýchto ciest bude lacný na údržbu a odolá vysokým teplotným rozsahom od -40 °C do +80 °C. Cesty navyše nebudú musieť byť čierne, takže by mohli spomaliť prehrievanie metropol v letných horúčavách.
Prvé segmenty by sa mali dostať do verejného používania v priebehu troch rokov, firma verí že sa jej podarí na trhu presadiť. Krajina má za sebou už jeden podobný experiment – solárnu cyklotrasu v mestečku Kromemenie v blízkosti Amsterdamu.
S dĺžkou 70 metrov má energetický výkon 3000 kWh, čo je dostatok energie pre ročnú spotrebu rodinného domu. Vyrobená je zo skla, gumy a betónu, zostavená je stavebnicovým systémom.