SME

Ako znie slnečná sústava prerobená do hracej skrinky

Merkúr a Venuša hrajú stále, na Pluto si treba počkať.

(Zdroj: REPROFOTO SME - AUTOR)

BRATISLAVA. Kým sa Pluto jedenkrát otočí okolo Slnka, na Zemi sa prestrieda približne desať generácií. Trvá mu to totiž o niečo menej ako 248 rokov.

Pre lepšiu predstavu pomeru trvania týchto dvoch okružných dráh môže poslúžiť napríklad web SolarBeat. Pred piatimi rokmi ho navrhol anglický grafický dizajnér Luke Twyman, nedávno ho predstavil s novou grafikou i ovládaním.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SolarBeat funguje ako hracia skrinka, založená na pohybe planét našej slnečnej sústavy. Na kružniciach okolo Slnka krúži osem planét a dve trpaslíčie planéty. Pri prechode cez pridanú priamku zahrá každá svoj priradený tón.

SkryťVypnúť reklamu

Merkúr a Venuša hrajú pri prednastavenej rýchlosti takmer neustále, joviálni obri sa objavia občas a na Pluto si treba počkať. Rýchlosť pohybu sa však dá zrýchliť aj spomaliť. Zvukom môžete pridať tri rôzne efekty alebo si vybrať stupnicu, v ktorej znejú.

Twymanov model však nie je vedecky správny. Obežné dráhy planét majú v skutočnosti elipsovitejší tvar a ani okolo Slnka nezačali krúžiť naraz z pomyselnej štartovacej čiary.

"Páči sa mi, že je to hravé. Pomáhať ľudom pochopiť alebo nadchnúť sa pre nejakú tému," hodnotí Twyman účel svojho projektu pre portál Wired.

Vesmír

Sean Duffy.

Prezident svoju nomináciu Isaacmana na šéfa NASA stiahol 31. mája.


TASR 2
Simulácia rozloženia hmoty v kubickej časti vesmíru. Modré štruktúry vlákien predstavujú hmotu (predovšetkým tmavú hmotu) a prázdne oblasti medzi nimi predstavujú vesmírne prázdnoty.

Kontroverzná hypotéza môže vysvetliť Hubblovo napätie.


Poloha 3I/Atlas.

(Ne)vedecký newslettre Tomáša Prokopčáka.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
Až dve tretiny nových ochorení majú pôvod v prenose zo zvieraťa na človeka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


1
Herec Dwayne Johnson a speváčky Beyoncé a Rihanna sa podľa novej štúdie dajú považovať za cool osoby. No cool človek môže byť aj kontroverzný.

Skúmali, čo znamená byť cool.


20
Simulácia rozloženia hmoty v kubickej časti vesmíru. Modré štruktúry vlákien predstavujú hmotu (predovšetkým tmavú hmotu) a prázdne oblasti medzi nimi predstavujú vesmírne prázdnoty.

Kontroverzná hypotéza môže vysvetliť Hubblovo napätie.


Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 368
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 698
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 806
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 458
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 093
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 076
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 034
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 845
SkryťZatvoriť reklamu