Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Vedci zistili, prečo starnutím zabúdame. Dá sa to liečiť

Vedci odhalili čo spôsobuje, že starnutím zabúdame. Nie je to nezvratný proces.

Lieky by mohli pomôcť starnúť tak, aby to bolo príjemnejšie ako doteraz.Lieky by mohli pomôcť starnúť tak, aby to bolo príjemnejšie ako doteraz. (Zdroj: SITA/AP)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Kam som zase položil tie kľúče alebo kde som si nechal okuliare? Každého spolu s pribúdajúcim vekom dostihnú podobné otázky. Zabúdanie a oslabovanie pamäti ako keby k veku patrí.

Vedci však teraz ohlasujú veľkú zmenu. Ukazuje sa, že strácanie pamäte dokážu spomaliť, dokonca zastaviť.

Tím vedcov z Kalifornskej a Stanfordovej univerzity odhalil, že zabúdanie má na svedomí proteín známy ako beta-2 mikroglobulín (B2M). Ten bežne pomáha hľadať v krvi nebezpečné cudzie bunky a signalizuje imunitnému systému, aby ich zničil.

V mozgu však pôsobí odlišne a dokáže ovplyvniť, ako sa neuróny vyvíjajú a ako medzi sebou komunikujú. Prakticky narúša schopnosť mozgových buniek sa regenerovať. Štúdia publikovaná v odbornom magazíne Nature teraz ukazuje, že tento proces sa dá zvrátiť.

Myši nezvládali testy

Vedci nadviazali na svoje predchádzajúce výskumy, v ktorých starým myšiam vstrekovali krv mladších, čím sa im podarilo výrazne zlepšiť schopnosť učiť sa. Výskumy ukázali, že mladá krv dokázala blokovať takzvané „činitele starnutia“.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3SKB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3SKB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Komentovaný prehľad správ.