BRATISLAVA. Facebook predstavil novú unikátnu službu. Vďaka výskumnej jednotke na vizuálne rozpoznávanie vás môže najväčšia sociálna sieť na fotografiách rozpoznať podľa oblečenia, účesu alebo postavy.
Môže to znieť trochu strašidelne a sociálna sieť pred dvomi rokmi na to doplatila.
Keď kúpila izraelský startup Face.com, ktorý sa špecializuje na rozpoznávanie osôb, zniesla sa veľká vlna nevôle. Zaznievali hlasy, že Facebook chce špehovať.
Modrý gigant tentokrát len ticho zverejnil vedeckú štúdiu a svoje objavy prezentoval pred akademickým fórom. Systém rozpoznávania nazvali DeepFace.
Výskumníci Facebooku predstavili svoj úspech na konferencii v Bostone tento mesiac.
Ako to DeepFace robí?
Skupina použila dataset štyroch miliónov fotografií vyše štyroch tisíc rôznych identít ľudí a na ňom trénovala neurálnu sieť rozpoznávať tváre ale aj iné fyziologické charakteristiky.
Neurálna sieť používa 3D modelovanie. Z 2D modelu tváre vytvorí 3D model, ktorý si môže potom otáčať a identifikovať osobu, aj keď je vidieť len čiastočne alebo otočená z profilu.
DeepFace dokáže rozpoznávať ľudí skoro tak dobre ako človek. Na datasete niekoľko tisíc celebrít dosiahol presnosť rozpoznania až 97,35 percenta.

Dá sa brániť?
Magazín Wired upozornil na novinku od spoločnosti AVG, ktorá nedávno predstavila neviditeľné okuliare na kongrese v Barcelone.
Niežeby ste sa stali po ich nasadení neviditeľnými, ale vďaka infračerveným LED žiarovkám okolo očí a nosa.
Keďže infračervené svetlo je pre ľudské oko neviditeľné, na pohľad nič neuvidíte, ale kamera ho zachytí a nedokáže rozpoznať tvár.
Model neviditeľných okuliarov od AVG je zatiaľ len skúšobný koncept a má ešte svoje nedostatky.
Spoločnosť odkazuje, že skúma, ako si chrániť súkromie a nemáme očakávať spustenie predaja.

Autor: Tvrdoň Dávid