Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Kde všetci sú? Mimozemský život čoskoro nájdeme

Podľa výpočtov existujú tisíce inteligentných civilizácií. NASA verí, že mikróby mimo Zeme objavíme v najbližších dekádach.

Otázkou, či existuje inteligentný život vo vesmíre, sa ľudia zaoberajú veky.Otázkou, či existuje inteligentný život vo vesmíre, sa ľudia zaoberajú veky. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Sme vo vesmíre sami a stretneme sa niekedy s inou inteligentnou formou života? Táto otázka trápi ľudstvo už celé veky. Odpoveď na ňu nie je jednoduchá. Existujú však výpočty aj vedecké teórie, ktoré sa pokúšajú na ne zodpovedať.

Americký Úrad pre letectvo a vesmír NASA prišiel pred niekoľkými týždňami zo zásadným vyhlásením. „Myslím si, že známky o živote mimo Zeme objavíme počas najbližšej dekády a definitívny dôkaz získame počas najbližších 20 až 30 rokov,“ povedala pre magazín Space.com vedúca výskumu NASA Ellen Stofanová.

S objavenými mimozemšťanmi sa zatiaľ ale neporozprávame. „Nehovoríme o malých zelených mužíčkoch, ale o malých mikróboch,“ dodala Stofanová.

Už len ich objav by bol veľkým medzníkom. Zásadná otázka sa však týka mimozemskej inteligencie. A tu sa vedci opierajú iba odhady a výpočty.

Program SETI

Aktívne hľadanie známok inteligentného života začalo na prelome 60. a 70. rokov, kedy NASA odštartovala program SETI - The Search for ExtraTerrestrial Intelligence (Hľadanie mimozemskej inteligencie).

Spočiatku išlo doslova o odpočúvanie oblohy, teda zachytávanie rádiových vĺn v širokom spektre a analýzu týchto signálov. Samozrejme nezostali sme iba počúvať a okrem bežného televízneho a rádiového vysielania, ktoré sa do vesmíru spontánne šíri, sme smerom k rôznym hviezdam vyslali aj cielené správy.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3S37 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3S37 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Život vo vesmíre

Zrozumiteľné prirovnanie

Matovič najskôr baláchal ľudí na testovanie tým, že to vyrieši celú koronu. Teraz má problém s vysvetlením pravdy.

Jankovská vyjednáva o podmienkach, za ktorých bude rozprávať

Dozorujúca prokurátorka má blízko k zadržanému Kováčikovi.

Moniku J. odvádzajú z pojednávacej miestnosti.

Koronavírus na Slovensku: Schválili obnovenie pandemických dávok (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak (Sme rodina) počas príchodu na rokovanie 47. schôdze vlády SR 28. októbra 2020 v Bratislave.