SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

WWF: Do Stredozemného mora sa ročne dostáva 1,5 milióna ton ropných produktov

Paríž 20. januára (TASR) Škody, ktoré zapríčinilo potopenie tankera Prestige pri španielskom atlantickom pobreží sú síce rozsiahle, ale nemožno ich ...

Paríž 20. januára (TASR) Škody, ktoré zapríčinilo potopenie tankera Prestige pri španielskom atlantickom pobreží sú síce rozsiahle, ale nemožno ich porovnať s tým, čo pravidelne vypúšťajú do mora lode. Podľa správy ekologickej organizácie Svetový fond na ochranu prírody (WWF), úmyselné vypúšťanie ropných produktov do Stredozemného mora predstavuje ročne také množstvo znečistenia, aké by spôsobilo 20 tankerov Prestige, alebo 75 tankerov Erika, informuje denník Le Figaro.

Znečistenie Stredozemného mora sa rovná 1,5 milióna ton odpadu, čo je podstatne viac ako 20.000 ton ropných produktov z tankera Erika, ktorý sa potopil v roku 1999 pri francúzskom atlantickom pobreží, alebo 77.000 ton ťažkého oleja, ktorý prepravoval tanker Prestige.

Skryť Vypnúť reklamu

Poškodzovanie životného prostredia v Stredomorskom prostredí sa uskutočňuje dvoma spôsobmi: prvý je po ropných tankeroch. Spočíva v tom, že keď z tankera vyberú jeho náklad ropné produkty do nádrží sa naberie voda, zabezpečujúca stabilitu pavidla. Keď sa má tanker znova naplniť, voda s ostatkami ropných produktov sa musí odstrániť. Normálne by to posádka tankera mala urobiť v prístavných priestoroch na to vyhradených. Avšak zväčša tak urobí z takzvaných ekonomických dôvodov na šírom mori. Podľa WWF sa tak do Stredozemného mora ročne dostane 500.000 ton ropných produktov.

Ako ďalej píše Le Figaro, druhý spôsob, ktorým sa do mora dostávajú znečisťujúce látky, spočíva vo vypúšťaní oleja do mora. Olej z lodných motorov sa musí vymeniť: normálne by sa mal zachytiť, ale posádky výmenu uskutočnia na mori, do ktorého sa tak podľa WWF ročne dostane asi milión ton oleja. Stíhať možno len tie plavidlá, ktoré prichytia pri čine. Le Figaro v tejto súvislosti uvádza, že za dva roky na atlantickom pobreží došlo len k dvom prípadom vyšetrovania plavidiel, hoci podľa informácií námornej prefektúry sa vyskytlo 300 prípadov vypustenia ropných produktov alebo oleja do mora.

Skryť Vypnúť reklamu

Námorná prefektúra sa pri zisťovaní a identifikácii plavidiel, znečisťujúcich more, spolieha na spoluprácu so Štátnym strediskom vesmírneho výskumu. Spolupráca sa orientuje aj na vypracovanie nových technických postupov na odhaľovanie lodí, vypúšťajúcich do mora ropné produkty. Ako dodáva Le Figaro, spolupráca, pri ktorej sa majú využiť aj satelitné zábery a konkrétne stopy za plavidlom, by mohla priniesť čoskoro výsledky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 804
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 912
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 722
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 770
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 659
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 935
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 235
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 182
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 915