Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Na Marse našli sklo. Chcelo to len trochu alchýmie

Sklo by mohlo uchovávať stopy po minulosti červenej planéty, dokonca náznaky života.

Vedci našli impaktové sklo (zelená farba) aj na dvadsaťkilometrovom kráteri Alga.Vedci našli impaktové sklo (zelená farba) aj na dvadsaťkilometrovom kráteri Alga. (Zdroj: NASA/JPL)

Malé nepravidelné kúsky. Pripomínajú časové kapsule, ktoré by mohli ukrývať dôležité tajomstvá o suchej a dnes aj studenej červenej planéte. Sú to kúsky, ktorými bývajú posiate svahy asi dvadsaťkilometrového krátera Alga na Marse. A týmito kúskami je sklo.

Presnejšie, veľa skla. Vedci z Brownovej univerzity v USA totiž potvrdili, že na našom planetárnom susedovi sa nachádza málo priehľadný materiál, ktorý by mohol ukrývať toľko diskutované známky po marsovskom živote.

Stačil by trebárs náznak prítomnosti mikróbov, ktoré majú taký čudný metabolizmus, že sa dokážu do skla zavŕtať a zostať v ňom. Živé.

Výbuch v laboratóriu

Vytrvalým pomocníkom vedcov z Brownovej univerzity bola sonda Mars Reconnaissance Orbiter, neúnavne krúžiaca na obežnej dráhe okolo planéty.

Jej kamera CRISM je citlivým spektrometrom, ktorý dodáva na Zem informácie o geologickom zložení Marsu. Sklo však odhaliť nevedela. Na to bol potrebný laboratórny pokus, pri ktorom sa planetárni vedci zmenili na stredovekých alchymistov a vyrobili si v laboratóriu vlastný kráter.

Až potom – a po vytvorení programu, ktorý výsledky výbuchu zanalyzoval - mohli Kevin Cannon a John Mustard v časopise Geology oznámiť prelomový objav.

Vedci predpokladali už pred týmto objavom, že impaktové sklo musí existovať nielen na Zemi. Asteroidy a kométy, ktoré sa zrazia s planétami slnečnej sústavy, bývajú v mnohých prípadoch rozhodujúcou geologickou silou, ktorá formuje ich povrch.

Kde však zobrať dôkaz? Nástrojom určenia prvkov, vyskytujúcich sa vo vesmíre, je spektrálna analýza. Pretože každý chemický prvok má svoje špecifické spektrum, vedci identifikovali rôzne typy hornín na marsovskom povrchu. Museli však najskôr zachytiť ich spektrálne „otlačky prstov“ pomocou odrazených slnečných lúčov.

A v tom spočíva problém. Spektrum impaktového skla možno prečítať len ťažko. Matné materiály, napríklad skala, pohltia väčšinu slnečného žiarenia, takže v

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3RW5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3RW5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Marian Kočner na súde v prípade Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.

Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Minister vnútra má podporu vlády.

Microsoft plánuje odhaliť novinky od operačnom systéme Windows.

Budúcnosť Windowsu prezradia o týždeň.

Myšacie embryá, ktoré vznikli oplodnením spermiami z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Z vysušených spermií sa zrodilo osem myší.