Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Objavili najjasnejšiu galaxiu aj najchladnejšiu molekulu (týždeň vo vede)

Vo vedecko-technickom prehľade nájdete aj prvé ukážku trápenia dyslektikov alebo odpoveď na otázku, kde sídli vedomie.

Umelecká predstava, ako môže vyzerať najjasnejšia galaxia CR7.Umelecká predstava, ako môže vyzerať najjasnejšia galaxia CR7. (Zdroj: ESO)
1.Najjasnejšia galaxia

Astronómovia objavili najjasnejšiu galaxiu, ktorá vznikla skoro na počiatku vesmíru. Pomocou Veľmi veľkého teleskopu v nej našli dôkazy e existencii prvej generácie hviezd. Tieto masívne a donedávna iba teoreticky predpokladané objekty boli prvým miestom, kde vznikli ťažké prvky. Práve tie slúžili na formovanie hviezd a planét, ako ich poznáme dnes. Galaxia CR7, ako ju astronómovia nazvali, je trikrát jasnejšia než doteraz najjasnejšie pozorované galaxie.

Čítajte viac na stránke ESO

2.Prvé farebné HD video Zeme z ISS

Vo vesmíre ešte ostaňme, ale iba zdanlivo. Astronautom na Medzinárodnej vesmírnej stanici sa podarilo vytvoriť z obežnej dráhy prvé farebné HD video zemského povrchu. Zachytáva ako môžu z výšky viac ako 400 kilometrov vidieť Londýn alebo Barcelónu.

Čítajte viac na Gizmodo

3.Ako čítajú dyslektici

Viac ako 700 miliónov ľudí na Zemi sa potýka s dyslexiou. Trpia ňou priemerne inteligentní ľudia, u ktorých sa prejavuje zníženou schopnosťou čítať a tým obmedzením možnosti učiť sa v bežnom vyučovacom procese. Pre tých, ktorí touto chorobou netrpia, je veľmi ťažké predstaviť útrapy dyslektikov. Grafik Daniel Britton vytvoril font, ktorý aspoň čiastočne môže priblížiť zdravým ľuďom, aké to je mať problémy s čítaním.

Čítajte viac na iflscience.com

tgryzuw_r922_res.jpg

4.Dá sa preniesť vedomie?

Otázka, či je možné preniesť vedomie jedného človeka do druhého, zaujíma ľudí už dlho. Hoci odpoveď na ňu stále nepoznáme, vedci z Kalifornskej univerzity teraz zistili, že vedomie nemá jedno konkrétne miesto v mozgu. Vzniká v procese vzájomnej komunikácie miliárd neurónov. Popularizačný youtubový kanál AsapSCIENCE sa preto vo svojom videu zameral práve na to, či sa vedomie jedného dňa bude dať skopírovať. A tvrdí, že pravdepodobne áno.

Čítajte viac na ilfscience.com

5.Najchladnejšia molekula

Vedcom sa podarilo vytvoriť najstudenšiu molekulu. Takzvaná absolútna nula, teda -273,15 stupňov Celzia, je bod, v ktorom by mal prestať existovať všetko pohyb. Odborníkom z Massachutsettského technologického inštitútu sa teraz podarilo k tejto hranici takmer priblížiť. Molekulu sa im podarilo udržať iba 2,5 sekundy.

Čítajte viac na Discovery

Téma: Medzinárodná vesmírna stanica

Galaxie

Koronavírus: Počet úmrtí stúpol o 57, PCR testy odhalili 573 nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Petra Vlhová počas 1. kola v slovinskej Kranjskej Gore.
Daniel Lipšic.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.