Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Na Mesiaci sa dá získať voda, na Zemi ju vyčistia egyptské semienka

Vo vedecko-technologickom prehľade týždňa vystupuje aj slávny rapper a pätnásťročný objaviteľ planéty.

Semiačka moringy olejodárnej dokážu vyčistiť kalnú vodu.Semiačka moringy olejodárnej dokážu vyčistiť kalnú vodu. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)
1.Pôrod neplodnej ženy

Predtým ako trinásťročná Belgičanka konžského pôvodu podstúpila chemoterapiu, lekári sa báli, že v budúcnosti nebude mať deti a odobrali jej tkanivo z vaječníkov.

O desať rokov neskôr tieto vzorky vrátili naspäť do neplodných vaječníkov, ktoré začali produkovať zrelé vajíčka. O ďalšie dva roky porodila zdravého chlapca a stala sa prvou ženou, ktorá porodila dieťa vďaka transplantácií ešte nevyspelého tkaniva.

Čítajte viac na Popular Science.

2.Tetovanie prezrádza

Dvoch rôznych podozrivých môžu svedkovia opísať ako mužov s tetovaním mačky. V skutočnosti však môže mať prvý tigra a druhý postavičku Hello Kitty. Súčasný systém rozpoznávania tetovaní totiž funguje na porovnaní opisných slov s databázou fotografií.

Nový biometrický výskum však smeruje k rozoznávaniu umenia na koži pomocou technológie, ktorá porovnáva vzory, tvar, zafarbenie a ďalšie určujúce prvky. Napriek viacerým nedostatkom môže pomôcť pri odhaľovaní páchateľov či identifikáciou obetí.

Čítajte viac na Nature.

3.Raperský Twitter

Riaditeľ sociálnej siete Twitter Dick Costolo vo štvrtok odstúpil pre slabé finančné výsledky v prvom štvrťroku. Na jeho miesto sa okamžite prihlásil rapper Snoop Dogg, ktorý tweetol, že je pripravený spoločnosť viesť. Následne vyhlásil, že jeho prvým krokom by bolo niečo, v čom má roky praxe - zarobiť peniaze.

Čítajte viac na The Verge a na Cnet.

4.Mesačná voda

Už dlhšie vieme, že Mesiac skrýva pod povrchom čiastočky vody. Vedci z NASA navrhujú riešenie, ako by ju mohli astronauti zúžitkovať.

Pri východe Slnka sa mení na vodnú paru, ktorá sa neskôr ochladí a zráža sa na ľad. Na povrch by tak stačilo umiestniť plastovú kupolu, v ktorej by sa tento ľad zachytil, zoškrabkal a roztopil na pitnú vodu.

Čítajte viac na New Scientist.

5.Egyptská čistička vody

Starovekí Egypťania nepotrebovali nanofiltre, aby mali čistú vodu. Stačilo, aby do nádoby hodili zopár semienok Moringy olejodárnej. Proteín, ktorý obsahujú, zabíja baktérie.

Čítajte viac na Popular Science.

6.Tínedžer astronóm

Tom Wagg z anglického Newcastle-under-Lyme objavil planétu podobnú Jupiteru vzdialenú tisíc svetelných rokov od Zeme.

Nedá sa pozorovať cez ďalekohľad, Wagg ju objavil pri prehrabávaní dát z medzinárodného vesmírneho projektu. Trvalo dva roky, kým jeho objav potvrdili aj príslušné úrady, no dnes je Wagg oficiálnym objaviteľom planéty WASP-142b.

Čítajte viac na Cnet.

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.

Hviezdu Betelgeuze z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?