Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Škvrny Ceresu sú stále záhadou, ich počet pribúda

Vo vesmíre sme tento týždeň spoznali aj Saturnov neviditeľný prstenec a najosamelejšiu galaxiu.

(Zdroj: NASA/JPL-CALTECH/UCLA/MPS/DLR/IDA)

BRATISLAVA. Keď sa v polovici júla dostane sonda New Horizons k trpaslíčej planéte Pluto, jej zistenia môžu prepísať históriu našej slnečnej sústavy. Nové objavy však stále čakajú aj na bližších či vzdialenejších miestach vesmíru.

1.Viac záhadných škvŕn

Sonda Dawn bude na svojej druhej obežnej trase okolo trpaslíčej planéty Ceres približne do konca mesiace. Prvé snímky z výšky 4400 kilometrov zatiaľ najdetailnejšie ukazujú záhadné svetelné škvrny na jej povrchu. V deväťdesiat kilometrovom kráteri je ich viac sústredených okolo dvoch väčších zhlukov.

Vedci napriek tomu nevedia určiť ich pôvod. "Robia Ceres jedinečne iným od všetkého, čo sme doteraz v slnečnej sústave videli," hovorí v tlačovom vyhlásení Národného úradu pre letectvo a vesmír hlavný výskumník misie Dawn Chris Russell. Na povrchu Ceresu je na nových snímkach tiež vidno stopy po prúdení a zosuvoch pôdy.

pia19568_main-1041_res.jpg

FOTO - NASA/JPL-CALTECH/UCLA/MPS/DLR/IDA

2.Saturnov neviditeľný prstenec

Väčšina Saturnových prstencov sa skladá z kusov kamena a ľadu rôznych veľkostí. Pheobe, najväčší z nich je takmer neviditeľný. Tvoria ho malé častice tmavého prachu tenké ako ľudský vlas, ktoré pochádzajú z rovnomenného mesiaca, ktorý sa v prstenci nachádza.

Vedci o prstenci, ktorý sa dá pozorovať iba pomocou infračerveného svetla, vedia už od roku 2009. Až teraz však získali dostatok na dát, aby ho mohli bližšie spoznať. Začína šesť miliónov kilometrov od Saturnu a je viac ako 9,6 milióna kilometrov široký. Znamená to, že by doňho na šírku zmestilo vedľa seba 170 Saturnov.

392458main_spitzer20091006-full_res.jpg

FOTO - NASA/JPL

3.Najosamelejšia galaxia

Galaxia NGC 6503 je vesmírny samotár. Kým ostatné galaxie sa združujú v skupinách a hlukoch, NGC 6503 je na okraji prázdnej časti vesmíru. Takzvané "lokálne prázdno" sa ťahá cez 150 miliónov sveteľných rokov a okrem galaxií v ňom nie sú ani žiadne hviezdy.

NGC 6503 má asi tretinu veľkosti Mliečnej dráhy a nachádza sa od nej 18 miliónov sveteľných rokov. Červené škvrny na snímke sú rozptýlené plyny, modré oblasti obsahujú vznikajúce hviezdy a hnedé pruhy sú prachové častice.

hubble-lostinspace_res.jpg

FOTO - NASA/ESA/D. CALZETTI/H. FORD

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Zoom: Vedci objavili nový druh hviezdy

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.