Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Šimpanzy pijú alkohol rovnako ako ľudia, majú listové poháriky

Na jedno posedenie dokážu šimpanzy skonzumovať alkohol ako vo dvoch veľkých pivách.

Šimpanzy si zmotali listové poháriky a pustili sa do hodovania.Šimpanzy si zmotali listové poháriky a pustili sa do hodovania. (Zdroj: SCIENCE/G. OHASH)

BRATISLAVA. Nalej bo vypito, vypi bo naľato. V tomto prípade nejde o scénu zo slovenskej krčmy, ale o celkom pravidelný návyk šimpanzov.

Ukazuje sa, že naši zvierací príbuzní holdujú alkoholu rovnako radi, ako ľudia. Dokonca si vytvárajú vlastné poháriky z listov.

Evolučná pijanská výhoda

Hypotéza, že ľudská chuť na alkohol je v podstate evolučnou výhodou, je stará 15 rokov. Biológ Robert Dudley z Kalifornskej univerzity predpokladal, že naši predkovia zo zvieracích čias sa naučili spracovávať alkohol preto, aby mohli konzumovať aj hnilé a nakvasené ovocie spadnuté zo stromov.

Práve túto ideu podporil vlani biológ Matthew Carrigan z vysokej školy Santa Fe na Floride, keď objavil, že enzým kľúčový pre spracovanie alkoholu získal v rámci genetickej mutácie túto svoju vlastnosť pred približne 10 miliónmi rokov.

Mutácia sa objavila u spoločného predka ľudí, šimpanzov a goríl. A umožňuje spracovávať alkohol 40-krát rýchlejšie než u iných primátov.