SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Ak by mali jeho zručnosti teroristi, ľahko by mohli poslať k zemi desiatky lietadiel s pasažiermi na palubách.
Bezpečnostný analytik Chris Roberts prenikol podľa FBI do riadiaceho systému lietadla, aby si vyskúšal vydávanie povelov motorovým jednotkám. Úspešne prinútil jeden z motorov stúpať.
Podľa magazínu Engadget to vyplýva z prepisov dokumentácie FBI, ktoré sa dostali do rúk novinárom. Lietadlá s multimediálnou zábavnou technikou nemusia byť také bezpečné, ako sa o nich myslelo.
Cez zábavu
Hoci Roberts študuje od roku 2011 riadiace systémy lietadiel na zemi v simulovaných podmienkach a upozorňuje a odhalené chyby, výrobcovia leteckej techniky popierajú, že by ich systémy neboli bezpečné.
Aj napriek tomu, že Roberts má za sebou nejeden neautorizovaný prístup k palubným systémom, za čo ho vyšetruje FBI. Spisy dokumentujú prieniky z obdobia rokov 2011 až 2014.
Bezpečnostné prešľapy odhalil Roberts v zábavných systémoch Thales a Panasonic, ktoré sa používajú na palubách lietadiel Boeing 737-800, 737-900, 757-200 a Airbus A320. Využívajú infraštruktúru dostupnú pod sedadlami na prevádzkovanie zariadení zabudovaných v sedadlách.
Pri prienikoch hacker používal svoj notebook a kábel, ktorým sa pripájal priamo k elektronike lietadla. Tam následne prekročil firewall, aby so štandardnými menami a heslami získal prístup k riadeniu lietadla. Konkrétne detaily útoku však známe nie sú.
Problémy s chybami
Hoci sú riadiace systémy lietadiel od tých určených na zábavu oddelené, deje sa tak iba na logickej úrovni sietí. Ak však v systéme nastane nejaká chyba, útočník môže akoby preskočiť z jednej siete do druhej.
Bezpečnostní odborníci teraz letecké spoločnosti vyzvali na lepšie zabezpečenie systémov. Hackeri a bezpečnostní analytici pritom nepretržite upozorňujú na podobné chyby.
Bez ohľadu na to, či ide o televízor, mobil, alebo o systém riadiaci výrobu. Vývojári a vedci doposiaľ nenašli spôsob, ktorý by bezpečnostným prešľapom dokázal zamedziť.