Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Vedecká štúdia má päťtisíc autorov, dosiahla rekord

Vedci rátali hmotnosť Higgsovho bozónu. Pod deviatimi stranami výskumu sú podpísané tisícky fyzikov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - CERN)

ŽENEVA, BRATISLAVA. Článok, ktorý vyšiel minulý týždeň v žurnále Physical Review Letters, má tridsaťtri strán - prvých deväť sa zaoberá výskum, zvyšných dvadsaťštyri tvorí zoznam mien autorov.

Európska organizácia pre jadrový výskum (CERN) má tradíciu uvádzať ako autora každého, kto sa na výskume podieľal. V tomto prípade ich bolo 5124, rekordný počet prispievateľov na jeden vedecký článok.

Prečítajte si tiež:Vyše tisíc autorov. Štúdia vyvolala hádku medzi vedcamiČítajte

Dva rozličné tímy, ktoré využívajú detektory ATLAS a CMS Veľkého hadronového urýchľovača, dali dokopy svoje dáta a podarilo sa im vypočítať dosiaľ najpresnejšiu hmotnosť Higgsovho bozónu s odchýlkou iba štvrť percenta.

Každý tím je, navyše, rozsiahlou kolaboráciou tisícok vedcov z desiatok inštitúcií a krajín.

"Najväčší problém bol spojiť zoznamy autorov, ktoré sa od seba mierne štýlovo odlišujú," cituje magazín Nature Roberta Garista, editora Physical Review Letters. Dodáva, že naňho zapôsobilo, ako dobre vedci reagovali na editorské pripomienky. Zoznam autorov sa objaví aj v plnej tlačovej verzie žurnálu.

Ešte v roku 2008 vydal CERN štúdiu, ktorá mala prvý raz v histórií viac ako tritisíc autorov. Fyzici sú však na podobné úkazy zvyknutí, Blaise Cronin z Indianskej univerzity v Bloomingtone pre ne dokonca zaviedol pojem hyperautorstvo.

doi.org/10.1103/PhysRevLett.114.191803