Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Aká bola najväčšia revolúcia v hudbe? Zabudnite na Beatles, bol to rap

Vedecká analýza evolučnej histórie populárnej hudby ukazuje, ktoré žánre najviac zmenili muziku.

Vedci sa pozreli, ako prebiehala evolúcia v hudbe.Vedci sa pozreli, ako prebiehala evolúcia v hudbe. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

LONDÝN, PARÍŽ. Zabudnite na Michaela Jacksona aj Madonnu. Najvýznamnejší posun v americkej populárnej hudbe sa začal rapom na začiatku 90. rokov.

Beatles aj Rolling Stones mali za sebou síce obrovskú základňu fanúšikov, no svojou hudbou v 60. rokoch veľa nezmenili. A pop? Ten bol dôležitý len krátke obdobie v 80. rokoch.

Aspoň to tvrdí analýza evolučnej histórie americkej populárnej hudby publikovaná v magazíne Royal Society Open Science.

Menej rozmanitá hudba?

Inžinieri a biológovia z londýnskej Imperial College a Londýnskej univerzity kráľovnej Márie analyzovali viac ako 17-tisíc digitalizovaných piesní z americkej hitparády Billboard's Hot 100 v období rokov 1960 až 2010. To predstavuje 86 percent všetkých piesní, ktoré sa v hitparáde púšťali v tomto čase.

„Vďaka digitalizácii kultúra môže a mala by byť študovaná vedecky,“ vysvetľuje pre Los Angeles Times Armand Leroi, evolučný biológ z Imperial College.

Evolučná biológia, ktorá sa zameriava na rozmanitosť, ponúka podľa neho skvelý spôsob kvantitatívnej štúdie umenia.

Pomocou počítačov vedci ohodnotili a zorganizovali piesne do rôznych štýlov. Potom kategorizovali kvantitatívne vlastnosti piesní podľa akordov, rytmov či tónov.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3QGC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3QGC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Testovanie v Dolnom Kubíne.