Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu galaxiu

Vedci si myslia, že galaxia nazvaná EGS-zs8-1 pochádza z obdobia asi 670 miliónov rokov po veľkom tresku.

Astronómovia objavili svetlomodrú galaxiu, ktorá je od nás doteraz najvzdialenejšia z hľadiska vzdialenosti i času.Astronómovia objavili svetlomodrú galaxiu, ktorá je od nás doteraz najvzdialenejšia z hľadiska vzdialenosti i času. (Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Astronómovia objavili svetlomodrú galaxiu, ktorá je od nás doteraz najvzdialenejšia z hľadiska vzdialenosti i času - 13,1 miliardy svetelných rokov. Podľa agentúry AP patrí medzi prvú generáciu galaxií vo vesmíre.

Vedci z Yaleovej a Kalifornskej univerzity Santa Cruz použili tri rôzne teleskopy, aby overili a potom vyrátali vek nejasného objektu.

Meraním posunu svetla dospeli k záveru, že galaxia nazvaná EGS-zs8-1 pochádza z obdobia asi 670 miliónov rokov po veľkom tresku.

Astronóm Garth Illingworth z Kalifornskej univerzity Santa Cruz povedal, že samotná galaxia je stará iba asi 100 miliónov rokov a "rodí" hviezdy horúčkovitým tempom.

Galaxia je vzdialená 13,1 miliardy svetelných rokov, nachádza sa v súhvezdí Pastiera (anglicky Boötes), informovala agentúra AP. Dodala, že jeden svetelný rok je 9,4 bilióna kilometrov.

Marian Kočner pred súdom.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.

Najvyšší súd nás priblíži k poznaniu, či Kočner bol, alebo nebol podľa slovenských súdov objednávateľom.

Minister financií Igor Matovič.

Odvolávať Mikulca navrhol Smer.

Myšacie embryá, ktoré vznikli oplodnením spermiami z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Z vysušených spermií sa zrodilo osem myší.

Komentovaný prehľad správ.