PARÍŽ, BRATISLAVA. Nie je na tom nič zlé, ak sa bezplatná mobilná aplikácia pripája k reklamnému serveru, aby zarobila svojmu vývojárovi pár centov. Každá desiata z nich sa však správa podozrivo.
Vyplýva to z prieskumu francúzskych analytikov, ktorí sústredili svoju pozornosť na 2000 najsťahovanejších bezplatných aplikácií z repozitára Google Play.
Podľa magazínu Engadget vytvorili nástroj, ktorý monitoruje a zaznamenáva všetky spojenia, ktoré aplikácia iniciuje.
Pri analýze dát zistili, že kým väčšina aplikácií sa správa tak ako sa od nich očakáva, približne desatina z nich kontaktuje viac ako päť stoviek serverov. Našli medzi nimi aj takú, ktorá uskutočnila dve tisícky takýchto spojení.
Kto si cení svoje súkromie, mal by sa preto poohliadnuť po nástrojoch, ktoré takúto intenzívnu snahu o prenos dát utlmia.
Obzvlášť v prípade, ak majú softvéry dostatočné práva na to, aby nazerali do dát, ktoré sú v mobile obsiahnuté.
Spotrebiteľské informácie monitorujúce správanie používateľov sú pre marketingové firmy rovnako cenné, ako kontakty ktoré môžu použiť pre elektronickú inzerciu.
Hoci analytici robili svoj experiment s operačným systémom Android 4.1, nič nenaznačuje tomu, že v novších verziách by to malo byť inak. Čo sa deje v našich mobiloch jednoducho netušíme.