Predstavili levitujúci výťah, bude budúcnosťou architektúry

Magnety umožnia kabínkam zvislý aj vodorovný pohyb, pričom nová technológia šetrí priestor a dáva voľnosť architektom.

(Zdroj: THYSSENKRUPP)

BRATISLAVA. Kto sa chce dostať na vrchol najvyššej svetovej budovy - Burj Khalifa - musí po prvých päťsto metroch prestúpiť na iný výťah, ktorý ho odvezie zvyšných 330 metrov.

Výšku výťahov totiž obmedzujú oceľové laná, ktoré ich ťahajú nahor aj nadol. Približne pri šesťsto metroch už totiž nedokážu udržať vlastnú hmotnosť a zároveň hmotnosť kabínky.

Výťahy bývajú obmedzením aj pre architektov, pretože návrhy výškových budov sa často odvíjajú od výťahových šiacht, ktoré podľa magazínu Popular Science zaberajú až jednu pätinu celej stavby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výťahový maglev

Odbremeniť takéto stavby teraz plánuje nemecká spoločnosť ThyssenKrupp magnetickým levitujúcim výťahom, ktoré by sa mohli nachádzať na vonkajšej strane budov a vedeli by sa pohybovať zvisle aj vodorovne.

Šachty by v podstate nahradili koľajnice s magnetmi, ktoré by odpudzovali magnety v kabínkach. Rovnakú technológiu zvanú maglev využívajú viaceré vlaky, ktoré sa vďaka nej vznášajú kúsok nad traťou.

Na takejto výťahovej trati by mohlo jazdiť viacero kabínok a ľuďom by sa skrátil čas čakania. Architekti vďaka nej môžu stavať neobyčajne vysoké aj široké budovy.

Riaditeľ ThyssenKrupp Patrick Bass pre Popular Science povedal, že takéto mrakodrapy považuje za riešenie rastúcej urbanizácie.

Získať priestor

Nová technológia nemá byť ani výrazne drahšia, pretože väčšie budovy budú účinnejšie spotrebúvať stavebný materiál.

Získaný priestor môžu, napríklad, pri plánovanej 1300 metrovej budove Edison Tower využiť ako generátor veternej energie, ktorý by vyrobil dostatok elektriny nielen pre celú budovu, ale aj pre okolité štvrte.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 137
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 321
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 365
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 283
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 7 676
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 737
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 137
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 907
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 741
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 324